Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvons
Alltså, du kan köra hur länge som helst utan att den börjar trycka ur sig vatten om du har värmen på, har jag uppfattat det rätt? Då tycker iaf inte jag att det låter som att det är toppackningen eftersom du kan på detta sätt göra så den inte trycker ur sig vatten, värmesystemet börjar genom röret bakom vattenpumpen som går bakom motorn och upp i en slang in i värmepaketet (den nedersta), efter det så går vattnet ut ur den övre slangen och in i motorn igen.

Såhär står det i haynes:

Kylsystem
Överhettning

-För lite kylvätska i systemet
-Defekt termostat
-Igensatt kylare eller grill
-Kylarens elektriska kylfläkt eller kylvätskenivågivaren defekt
-Fel i motorstyrningenssystemet
-Trycklock defekt
-Hjälpaggregatens drivrem(-mar) är slitna eller slirar
-Felaktig tändinställning
-Kylvätsketemperaturmätarens givare defekt
-Luftlås i kylsystemet
Användarvisningsbild
av bargis
Ja du har uppfattat helt rätt :)

För lite kylvätska i systemet
Max nivå

-Defekt termostat
Ny

-Igensatt kylare eller grill
Genom spolad

-Kylarens elektriska kylfläkt eller kylvätskenivågivaren defekt
Fläkten startar inte innan den trycker ur sig vatten och då är motorn ordentligt varm

-Fel i motorstyrningenssystemet
Instumentpanelen visar mitten på tempen vid kokning

-Trycklock defekt
Trycker ur vatten vid kokning under locket

-Hjälpaggregatens drivrem(-mar) är slitna eller slirar
Samtliga nya

-Felaktig tändinställning
Vet ej

-Kylvätsketemperaturmätarens givare defekt
Okänd funktion

-Luftlås i kylsystemet]
Luftad enligt Haynes boken
av VolvoElit
Som volvons sa så e de väldigt konstig får jag säga eftersom du bara får en strömning genom värmepaketet. Ta reda på om det verkligen är kokning eller om det är toppackningen som skapar övertryck i systemet, kan du inte mäta temperaturen på vattnet? Väldigt konstigt att mätaren säger att det är normal drifttemp.
av Casal
Normalt sett startar elfläkten sällan, kör i ett bostadsområde start och stopp mellan alla brevlådor. Det är först vid sådan körning som min fläkt går. (Är reklamutdelare). Ibland även vid massvis rödljus.

Håll koll på temperaturmätaren.

Jag hart svårt att förstå exakt varför det skulle sluta spruta ut vatten då när värmepaketet används. Se om det läcker, om det blir blött längs mattorna.
av VolvoElit
Casal skrev:Normalt sett startar elfläkten sällan, kör i ett bostadsområde start och stopp mellan alla brevlådor. Det är först vid sådan körning som min fläkt går. (Är reklamutdelare). Ibland även vid massvis rödljus.

Jag hart svårt att förstå exakt varför det skulle sluta spruta ut vatten då när värmepaketet används. Se om det läcker, om det blir blött längs mattorna.
Det sprutar inte ut vatten när han har värmen på inte tvärtom :wink:
av Casal
VolvoElit skrev:
Casal skrev:Normalt sett startar elfläkten sällan, kör i ett bostadsområde start och stopp mellan alla brevlådor. Det är först vid sådan körning som min fläkt går. (Är reklamutdelare). Ibland även vid massvis rödljus.

Ja? det var väl det jag skrev?
Användarvisningsbild
av bargis
s60t501 skrev:har du bytt locket på expansionsburken??Om inte varför?
Tänkte skifta med min 940 GL men fick för mig att den släpper ut trycket senare.
Tror ni man törs prova enbart i felsökningssyfte?

Byte tempgivare idag men det blev ingen skillnad.
Kan bara provocera fram kokningen genom att stänga av fläkten, har jag värme på kokar den inte.
Stod säkert i 40 min på tomgång och gick innan jag gick och stängde av fläkten, då tog det någon minut sen tryckte den ur sig lite vatten.

Kan man testa relät för att se om det är helt ?
av VolvoElit
Casal skrev:
VolvoElit skrev:

Ja? det var väl det jag skrev?
Ops läste lite snabbt :roll:
Användarvisningsbild
av bargis
Idag bytte jag lock med min GL det ska öppna lite senare och nu höll den tätt. När bilen gått upp i arbetstemp så stog den i över 20 minuter på tomgång innan fläkten gick utan en droppe vatten.
Ska springa ner på volvo och köpa ett nytt lock och hoppas det håller tätt.

Blev så glad att jag monterade detta idag :lol:
Bild

Om det är samma när du ändrar fl&au[…]

Äntligen va det dags. IMG_1397.jpeg

Din bil var redan trasig, det var därför[…]

Hej, har även detta problem. Vi har en V70 D[…]