PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bensinskalle
#421232
Tja!

Har jävlats lite med bromsarna på min 142, ca -72 tror ja.

Började med höger framok, kolvarna satt ju i princip fast men med hjälp av största rörtången så rör dom sig nu fram och tillbaka lätt och fint parvis. Men problemet är nu att jag får dom fan inte att gå tillbaka, om man trycker in ena kolven åker andra ut t.ex. Jag satte tving på ena kolven och tryckte allt vad jag hade på den andra men den går ju inte in, de är ju som att det sitter någon returventil som spärrar eller något? Behållaren är full med vätska men jag har lyft av locket när jag har försökt trycka tillbaka.

Ska jag lätta på någon av luftnipplarna för att få in kolvarna?

De sitter ju dessutom tre nipplar på oket, två på varsin sida och en som sitter på mitten överst... Det är det övre paret av kolvarna som käftar emot mest, så det är ju dom jag skulle behöva lätta trycket på i så fall.

Är det då så att den översta nippeln går till det övre paret av kolvarna och de två nedre till det nedre paret?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#421792
bensinskalle skrev:Tja!

Har jävlats lite med bromsarna på min 142, ca -72 tror ja.

Började med höger framok, kolvarna satt ju i princip fast men med hjälp av största rörtången så rör dom sig nu fram och tillbaka lätt och fint parvis. Men problemet är nu att jag får dom fan inte att gå tillbaka, om man trycker in ena kolven åker andra ut t.ex. Jag satte tving på ena kolven och tryckte allt vad jag hade på den andra men den går ju inte in, de är ju som att det sitter någon returventil som spärrar eller något? Behållaren är full med vätska men jag har lyft av locket när jag har försökt trycka tillbaka.

Ska jag lätta på någon av luftnipplarna för att få in kolvarna?

De sitter ju dessutom tre nipplar på oket, två på varsin sida och en som sitter på mitten överst... Det är det övre paret av kolvarna som käftar emot mest, så det är ju dom jag skulle behöva lätta trycket på i så fall.

Är det då så att den översta nippeln går till det övre paret av kolvarna och de två nedre till det nedre paret?

Alldeles riktigt 2 till dom nedre och 1 till dom övre.

Mvh GK
av Frownlayer
#421854
något som brukar orsaka detta problemet är att bromsslangarna löses upp innifrån... antingen så kan du byta slangarna, eller så kan du skölja ur hela systemet... alltså byta all bromsvätska och sedan "lufta" ur massa vätska...
Användarvisningsbild
av bensinskalle
#421912
Okej, jo lästa om att slangarna kan bli dåliga. Det är till en jävla folkracebil så ja vill ju inte hänga på nya fina slangar precis, men ja ska testa att byta bromsvätska.

Tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
av bensinskalle
#421935
Update.

Håller på just nu och rensar, och ni har ju så rätt så. De bara väller ut svarta klumpar när ja "spolar" framoket med pedalen och bromsvätska. Har fått hål på slammet i tre av slangarna, den fjärde är stum och måste kanske bytas ut om jag inte lyckas trycka ur klumpen :mrgreen:

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]

Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]