Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av opA
Peanuts skrev:Imorse när jag startade bilen hade felet självläkt, typiskt. Jag åkte ändå till verkstaden för att kolla felet med att displayen dog och den visade en felkod om ett tillfälligt systemfel i displayen. När jag sedan körde ut från verkstaden kom felet tillbaka när tankmätaren började sjunka och då slet jag med mig mekanikern ut på provtur. Han såg liksom jag att tanken sjönk från drygt halv till under 1/4 på en knapp kilometer. Nu står den på verkstaden, får se vad dom kommer fram till.

/P
;-// :P
av Peanuts
Vilken cirkus det här blev:
Volvoverkstaden föreslog att jag skulle ringa till Volvo assistans och sen får de fixa fram en hyrbil åt mig. Problemet är att den täcker max 3000kr eller 3 dagar vilket inte funkar för mig. Jag kör så pass mycket i tjänsten att de där 3000kr försvinner direkt. Det är ju även midsommarhelg nu vilket gör att min bil förmodligen kommer stå på verkstaden över helgen, då behöver jag ha en bil.
Pratade med min säljare, han hade inte riktig koll på vad som gällde och undrade om jag hade Volvia-försäkring på bilen. Eftersom det är en leasad tjänstebil så kunde jag inte svara på det utan ringde leasingbolaget för att fråga. Där tog det hus i h-vete och en jag pratade med där tyckte det var bedrövligt. Som läget är nu så håller leasingbolaget på att prata med bilfirman, väntar på att höra vad de kommer fram till.
av Peanuts
Jo, precis. Jag vill inte ha tillbaka bilen förrän de har åtgärdat felet och då gjort mer än att "pilla på tankmätaren". Jag kan inte lita på bilen som den är nu och jag är beroende av den i jobbet.
av Peanuts
Leasingbolaget har pratat med verkstaden nu. Ny tankmätare samt ny ecm(?)-box beställd för att åtgärda felet med tankmätaren. Grejerna borde komma imorgon samt att de räknar med att kunna åtgärda felet under morgondagen. Har fixat en tillfällig hyrbil via Volvo assistans nu.
av Peanuts
Nu börjar det bli struligt med det här,jag ska ta läget i tur och ordning:
Jag lämnar in bilen och frågar verkstaden hur det blir med lånebil. "-Ta det med Volvo assistans blir svaret."
Eftersom jag får skjuts till jobbet(10 mil) av en kollega så har jag inget akut behov av lånebil så jag ringer inte Volvo Assistans direkt.
Ringer istället till bilfirman som sålde bilen, samma som verkstaden, för att försöka få en lånebil/demobil av dem istället för att krångla med hyrbil.
Där fick jag svaret att inga bilar fanns tillgängliga p.g.a. att de var utlånade/uthyrda över midsommar.
Ringer då Volvo assistans igen och fixar en hyrbil, VA säger att jag kan ha den bilen i 3 arbetsdagar dvs till tisdag/onsdag nästa vecka. Problemet är ju bara att VA endast står för max 3000:-, men min hyrbil kommer ju att kosta pengar även över helgen nu. Det kommer därför att gå över 3000 kr. Jag ringde därför idag till VA för att dubbelkolla så att det stämde att jag kan ha hyrbilen över helgen. ”Nej, allt som går över 3000 kr måste du betala själv blev svaret.” Vad som ytterligare var märkligt var att VA inte fått någon arbetsorder på reparationen av bilen, jag borde egentligen inte fått någon hyrbil utan det. Det jag måste göra nu är att försöka få tag i verkstaden/bilfirman för att få dem att skicka en arbetsorder till VA.
Hon jag pratade med på VA förstod mig helt och hållet men kan inte göra någonting åt situationen nu. Jag kommer nu att ha kvar hyrbilen till dess att jag får tillbaka min bil och om det kommer en faktura till mig på det som går över 3000kr kommer jag med varm hand lämna över den till bilfirman och sen får de ta tag i det här.
Bilen är ju även leasad och det kan eventuellt vara så att det finns en försäkring som täcker detta, men eftersom det är midsommarhelg nu så får jag inte tag i någon som kan ge besked om hur jag ska göra.
Jag vet inte riktigt hur jag skulle lösa det här på något annat vis, blir det något tjafs så får Volvo i någon form(säljare, verkstad eller Volvo Assistans) stå för kostnaden. Är det någon som hamnat i en liknande situation tidigare?
Tilläggas kan att jag även har hundar med en måttanpassad bur till V70. Den kan jag inte använda i hyrbilen, eller för den delen ha hundarna alls i hyrbilen. Jag får därför ta min gamla bil när jag ska ha med hundarna någonstans vilket ställer till ytterligare besvär för mig.
Kan det vara läge för mig att kräva kompensation för allt besvär detta har orsakat mig med min två veckor gamla bil? Jag har planer på att montera extraljus på bilen, kan det vara en lämplig sak som Volvo kan göra för att kompensera mig?
Användarvisningsbild
av Guligan
Vad säger din säljare? Försäljningsavd brukar/borde känna lite extra ansvar när en såpass ny bil krånglar.
av Peanuts
Jag har inte pratat med säljaren om det här ännu, det är stängt över midsommar. Jag tänkte bara höra om ni tycker jag har rätt till någon form av kompensation? Jag menar, jag köper en ny bil som ska användas i jobbet där jag är beroende av att den ska fungera. Istället har jag nu under loppet av två veckor tappat ett minst 6 arbetstimmar p.g.a. bärgning, verkstadsbesök, hämta/lämna hyrbilar, telefonsamtal m.m.

Jag förstår att fel kan inträffa på bilar, det säger jag ingenting om men när en helt ny bil krånglar så här pass mycket tycker jag inte att det är någonting som jag som kund ska behöva acceptera utan någon form av kompensation. Tänker jag fel eller håller ni med?
Användarvisningsbild
av len
generallt får du ingen kompensation. Garanti är att man åtgärdar felet, inte kompenserar för 3:e handsansvar. Så hyrbilsförsäkring gäller och du får alltid betala mer eller mindre för milen (precis som din egen bil kostar..). Den form av kompensation, kan nybilssäljaren ge dvs kanske rabatt på jobbet, eller han står för lysena och du tiden, men det kallas goodwill. Lycka till
av sweborn
Garanti är frivilligt från säljarens sida, så ingår det inte hyrbil där är det så.

Däremot så har du 3 års konsumentskydd via konsumentköplagen, och den är "ofrivillig" dvs tvingande.

Detta gäller enbart om du köpt bilen privat, men jag förmodar att så är fallet här.

Vad du skall göra är att gå till din säljare och säga att du i enlighet med KKL reklamerar din bil (reklameras alltid som en helhet) och behöver ersättningsbil/kompensation för dina kostnader under tiden din egen bil står på verkstaden. Säg att om du inte erbjuds gratis bil så hyr du en likvärdig där du finner bäst och fakturerar säljaren i efterskott. Därefter gör du som du säger. Du behöver inte sitta och diskutera ärendet vilket man oftast blir sur av i efterhand.

Nej, men jag ville förtydliga om nu någ[…]

D4 VEA dricker olja

Hoppas du fortsätter att uppdatera oss n&aum[…]

Kontakten för släpvagnsbelysning

Jag är inne på dessa sedan tidigare, m[…]

Det är membranet i oljefilterhuset som ä[…]