Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

figge77 skrev: va noga med att kolla hur allt sitter när du plockar isär för det står inte i haynes hur du får ihop det sedan.
Hmm, det kan ju vara bra att komma ihåg.

Jag var på Biltema igår. Tyvärr hann jag inte läsa era tips. De har faktiskt fortfarande båda varianter av spindelledsavdragare. Jag har inte fattat vad som är skillnaden och priset är i princip detsamma, så jag lät slumpen välja. Klart jag valde den som ni säger är kass... Vi får väl se hur den håller.

En riktigt skum grej hände på vägen dit. Ratten vibrerar ibland lite lite runt 100, men inte så man inte kan leva med det. Men igår började den vibrera riktigt ordentligt, så att jag fick stanna för att kolla att hjulmuttrarna inte var på väg av eller nåt annat. Vänster fram kändes lite lite glapp, förmodligen spindelleden gissar jag. Sen kom det och gick på vägen. Ibland kändes inget alls, ibland skakade det så mycket att jag låg i 80 på motorvägen.

Det enda jag gjort är att hissa upp bilen och stirra en massa på hur allt ser ut, och att förbereda med att spreja lite rostlösare på allt jag senare ska ha bort. Är det inte mysko? Har någon bult blivit skraj och nervös av att bli stirrad på?
hej!

inte alls säkert du behöver avdragare. om du överhuvudtaget får loss muttrarna utan mutterdragare så brukar det räcka att klappa till me hammare så hoppar dom ur. men jag brukar inte göra mig besvär med det, ska man ändå sätta i en ny är de bara köra av skiten me vinkelslip. gjort på 30sek då.

och sitter dom nu så hårt att det inte går att slå ur så kommer nog inte den där avdragaren fixa det...precis en sådan jag använde och den gav vika. köpte då den andra varianten som emwtur visade. på den tiden fanns den på biltema. och den fixade det galant.

edit: kanske skulle skrivit. om du får loss muttrarna utan mutterdragare så sitter dom nog fast som satan och då behövs avdragare.
för att få loss en kona så kan man ta till ytterligare ett av min fars gamla specialtrick.
man behöver :
En slägga eller ett tungt mothåll och en rejäl smideshammare
sedan är det bara att klappa till ;-)
MEN

man måste slå så att slaget trycker IHOP konan

alltså : | / \ | så ser konan ut !

mothållet här ->| / \ |<- slå här

absolut inte slå på skruven !

/emwtur
Här kommer en liten uppdatering om någon som ska ge sig på detta skulle råka läsa tråden i framtiden.

Nu har jag med lite mod från forumet lyckats byta dämpare, spindelleder och dessutom bromsok på båda sidor. Det gick hur bra som helst (förutom att bromsarna inte är helt 100, tar det i annan tråd).

Alla bultar lossnade utan konstigheter, men så hade de ju marinerats i rostlösare några veckor. De satt bara hårt, som man kan förvänta sig. Jag har bara använt vanliga handverktyg. Spindellederna var bara att lossa muttern och slå ut den med en hammare. Biltemas avdragare gled bara av. Även den stora muttern som håller dämparna gick rätt lätt att få loss med hammare och huggmejsel, fjäderbenet i skruvstäd. Att lyfta ur fjäderbenet ensam var inte heller så svårt, lite småtungt bara. Ena foten på länkarmen och trampa ner, och så lyfta med ett rejäjt grepp i fjädern + navet, så gick det ganska snart att få ut.
Verktyg som behövs:
- En 24 ringnyckel + 10-nyckel att hålla emot för att lossa muttern i toppen av fjäderbenet. (Fast jag klarade mig med skiftnyckel+hylsa i brist på 24-nyckel)
- 18-hylsa till spindelledens mutter, 17 till de två andra på spindelledens två andra bultar. 19 till styrleden.
- 10mm Insex behövs inte (bara om man ska lossa själva okhållaren).
- När man ska skruva ihop eller isär fjäderkompressornerna är det många varv att dra. Mutterdragare skulle varit skönt...
Ja, väldigt trevligt :-)

Jag funderade också på ev. framvagnsinställning när jag höll på, men nu känns den så väldigt behaglig så jag får klara mig utan det. Små vibrationer i ratten i högre hastigheter har försvunnit i princip helt och hållet - måste varit början på glapp i spindellederna. Och den drar inte heller på något konstigt sätt på vägen vad jag märkt.
Hastihetsmätare.

Du behöver inte ha vägmätare som fu[…]

jäklar, här var det tidig på, ja h[…]

Trög växling ...

Trevligt att få vara med igen. En fråg[…]

Lödskarvhylsa funkar perfekt att skarva tunna[…]