Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andy6
#421660
Vad har jag för motor?

Har köpt en V70 -99 2.5 se som är tillverkad i slutet på 98. När jag kom över den var det en riktig surdeg, förmodligen bott på grusvägar och genomskitig ÖVERALLT. Sura bromsar runt om, en koppling som är lite skum och diverse skumma eldragningar.

Bromsar. Ok bytta VF, HB, VB. Nya skivor bak + belägg o backar.
Koppling ny vätska.
Drivknut VF bytt.
Service kit från Skruvat.se beställt och installerat. Luftfilter, kupefilter, stift, oljefilter. Bränslefilter inte bytt än.
Sanerat insuget fram till spällhuset.

Bilen går småryckigt och har hög tomgång vilket är väldigt störigt. ca 12-1300 varv när AC inte är igång.
Någon som har några tips? Tändkablar och diverse är på gång.

Nu till min fråga!

När jag söker på Mekonomen och liknande så kommer där upp 2.5 10V
Men när jag servade bilen stod det Dohc på locket till stiften och kåpan till kamremmen såg väldigt bred ut.
Trimmade avgaspipor har man ju sett så man hade inte blivit förvånad om någon bytt lock, men jag är ganska säker på att jag har en 20V.
Kan dom bytt motor? Var hittar jag info PÅ motorn så jag kan kolla upp vad jag har?
#421662
Står det DOHC på locket är det 10V 140hk
Står det 20 VALVE på locket är det 20 ventiler 170hk

Har du en slang från vevhusventilation som går in på ovansidan av toppen?
#421667
~Kalle~ skrev:Står det DOCH på locket är det 10V 140hk
Står det 20 VALVE på locket är det 20 ventiler 170hk

Har du en slang från vevhusventilation som går in på ovansidan av toppen?
Nu är jag en novis på bilmeck, Jag kan plocka isär och montera ihop det igen. Menar du slangen som går från spällhuset och under insprutningen, så har jag en sådan. Slemmigt värre från den. Funderade på att blåsa den ren med tryckluft men vågade inte pga att jag inte viste var dom gick.
av volvoglt850
#421671
På frågan om du har 10 eller 20v så har jag för mig att v70 -99 har 20v på både 144 hk och 170 hk motorn, men 97-98 har 10v på 144 hk motorn. Så du bör ha 20v i din.
Senast redigerad av 1 volvoglt850, redigerad totalt 0 gånger.
#421688
Har ingen sådan slang på min bil! :cry: Har bild på motorn men vet inte hur man lägger upp här.
Så då har jag tydligen en 10V trots allt. snyft. Hade en 850 -95 innan. Känns som en helt annan bil.

Bäställde tändkablar från skruvat till 20V... funkar dom till min?
Användarvisningsbild
av js1
#421710
Både 10v och 20v har ju dubbla kamaxlar om det var du funderade över att kamkåpan var bred.
#421731
volvoglt850 skrev:På frågan om du har 10 eller 20v så har jag för mig att v70 -99 har 20v på både 144 hk och 170 hk motorn, men 97-98 har 10v på 144 hk motorn. Så du bör ha 20v i din.
Bilden som nu är upplagd säger gammla motorn med mekaniskt gasspjäll

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]