Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tack för alla tips!

När jag kollade på bilen igen efter att den stått till sig ett dygn kändes det inte så illa. Det gick att pumpa upp tryck i pedalen med motorn avstängd, och när man startar så sjunker fortfarande pedalen igenom när man trampar, men inte alls lika fort. Som tur var fick jag syn på att den fanns ytterligare en luftningsnippel mitt på huvudcylinderns vänstra sida. Svår som satan att komma åt, men jag låste bromspedalen med en planka, lossade nippeln med slang på och fick ut lite luft innan det kom ren bromsvätska. När jag sen testade att starta och köra en provrunda kändes den rätt ok. Visst känns det som att bromsen liksom sjunker mot golvet, fast inte alls så lätt som den gjorde häromdan. När jag provkörde var det inga problem att få stopp på bilen snabbt (ja så att hjulen låser sig).
Idag for jag till Bilprovningen och det var inga som helst problem, 2,2 på båda sidor fram. Inga kommentarer om att bromsen kändes konstig, trots att det var efterkontroll på just broms. Visst känns det fortfarande som att pedalen flexar lite och/eller sjunker efter lite när man bromsar, men jag inser nu att den nog alltid gjort det på denna bilen.

Jag undrar lite om det verkligen kan vara så att det ändå fortfarande finns luft kvar någonstans? Jag har alltid tänkt att om det fanns en luftbubbla skulle den (som i vatten) omedelbart flyta upp till högsta punkt (t.ex. i ett ok eller i huvudcylinder/behållare) och när man luftar kommer först luften ut, sedan lite lite bubbel och så helt ren bromsvätska. Men nu låter det lite som att vätskan kanske är lite mer trögflytande så att bubblorna kan följa med oljan även nedåt genom ledningar? Jag noterade t.ex. att bromsröret till höger fram löper längs torpedväggen, nästan ändå uppe vid huven. Där borde det ju logiskt sett samlas luft om det finns i systemet?
I så fall borde jag kanske ta och skaffa en sån där lång slang att hänga upp på väggen - lät som en smart idé - och lufta ordentligt någon gång när jag får tid och ork till det?
om inte luften skulle följa med vätskan så skulle man aldrig få ut mer än luften i själva oket via luftnippeln där nere.

skönt att du fick ordning på det förresten :)

/emwtur
Min broms var inte heller perfekt sen jag luftat den. Den kändes också svampig mm men jag orkade inte krångla mer och lät det vara men allt eftersom jag använde den så blev den bättre och bättre och nu är den helt perfekt. Och inga andra har klagat på den heller så det är inte jag som har blivit van :wink:
bromsarna kan ju kännas "svampiga" efter beläggbyte - skivan är ju oftast inte helt jämn och då kan beläggen "fjädra" lite innan dom slitits in och passar skivan bättre !
/emwtur
Mina belägg var väl inslitna sen oken kärvat. Jag bytte kolvar i oken, det var allt men jag glömde hålla ner bromspedalen så all olja rann ur behållaren så jag fick antagligen luft i en krets. Först gick det inte att pumpa upp tryck alls men efter ett dygn gick det att lufta hyfsat iallafall sen blev den bättre efter användning.
Hastihetsmätare.

Du behöver inte ha vägmätare som fu[…]

jäklar, här var det tidig på, ja h[…]

Trög växling ...

Trevligt att få vara med igen. En fråg[…]

Lödskarvhylsa funkar perfekt att skarva tunna[…]