Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Cicaro
Kolla priset, har för mig det är billigare att byta termostaten än tempgivaren ^^ Om du nu ska byta i hopp om att det fungerar utan att konstatera fel..

Tempgivaren bör gå att mäta upp om den fungerar(ohmmätning) men vet inte vad det ska vara för värden på en 945... Ohm du testar att ohmmäta givaren när bilen är kall och sedan när motorn är varm så får du två värden, någon här borde veta vad den ska ligga på när den är hel?

Om du får skyhögt motstånd eller inget alls så lutar det åt att givaren är trasig.

Lycka till
Användarvisningsbild
av gnestakalle
VolvoElit skrev:Tycker du nog du borde kolla efter felkoder också. Nu har du ju ingen riktig diagnosbox eftersom du har en 940 nyare än 1995. Man kan kolla felkoder ändå men man måste då koppla in en manick till en kontakt som sitter under mittenfacket i kupen (vid handbromsen alltså). Mer vet jag inte då jag aldrig kollat felkoder på det viset. Gnestaskalle kanske vet mer annars så kan jag nog rekommendera dig att köpa en haynesbok där står det mesta.
Nedan enlänk till en tråd här på forumet som handlar om felkoders utvinnande.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a

Som du då ser om du läser den tråden finns inga bekräftade provisoriska metoder att läsa felkoder i din bil.

Biltema har en EODB/ODBll läsare med artikelnummer 151385 för 749:- . VolvoElits förslag att skatta en Haynes GDS handbok är ingen dum ide då man där kan inhämta mycket nyttigt.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av bargis
Och obd uttaget sitter under mittfacket?

Idag har jag skruvat bort vattenpumpen och termostaten.
Vattenpumpen glappade inge nämnvärt men hade ärgat en del i anslutning så jag köper en ny i morgon.
Termostaten kokade jag precis och mätte med en kött termometer, den öppnade sig vid 96-97 grader så den verkar ju vara hel.
Går det att bygla tempgivarens kontakt för att få igång fläkten?
Användarvisningsbild
av bargis
Ofan, vet vissligen inte hur pass tillförlitlig kött termometern är men köper en ny termostat i morgon samtidigt som pumpen, Då vet man att det är fräscht.

Sitter relät till fläkten i motorutrymet? Säkring ?
Användarvisningsbild
av bargis
Nu har jag byt vattenpump och termostat, spolat igenom systemet.
Allt fungerar bra så länge jag har värme på inne i bilen, stänger jag av värmen dröjer det inte länge innan den trycker ur sig vatten.
Och fläkten startar aldrig.

Jag tog bort kabeln till tempgivaren (den röda pilen på bilden på sida 1) och då gick tempmätaren i botten. Iof var det på min 944 gl -91
Men den ser ju lika dan ut på ltt´n.

Tror ni att det är topplockspackningen eller något annat?

Lödskarvhylsa funkar perfekt att skarva tunna[…]

Själva har jag inte observerat sprickor p&ari[…]

Får ingen kontakt med oljenivågivaren […]

Om det är samma när du ändrar fl&au[…]