Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Honke
Bitez skrev:ja... vad säger man. Bara lite synd om märket och produkten. Jag har alltid haft problem med alla mina volvo bilar. Inte en enda gick flera månader utan verkstadsbesök. Har dock aldrig haft ngt större fel, bara små fel. Men ändå så jävla irriterande. Min gamla bmw jag haft körde jag exakt ett år utan ngt verkstadsbesök. Min hyundai körde jag likaså 1år utan verkstadsbesök. Men alla andra volvo bilar jag haft har jag ständigt haft en god kontakt med en personlig service tekniker :))))))))))))))))

Jag tror sanningen är den att man betalar för utrymme, komfort samt säkerhet. Skulle allt annat ha matchat de tyskarna skulle nog prissättningen vara därefter :))))) Det är jag helt övertygad om, jag känner att nu när jag försöker intala mig till det här så mår jag bättre, och inte alls bryr mig om diverse små fel. slutar nog med att jag säljer den efter sommaren, och inte köper volvo på ett bra tag. Måste ju variera lite. :))))
Bara att gratulera till den felfria Bmw`n då själv har jag bara ägt en, det var en 530d Touring -01:a och så mycket fel det var på den under det halvåret jag ägde den har jag aldrig haft på någon annan bil. För att nämna några fel:
ABS-givare 2st, Styrbox till ABS system, Pixelbortfall i display, navin funkade när den själv ville, färddatorn nollställde alla värden för jämnan, telefonen hängde sig ganska ofta, regnsensor ur funktion, parkeringshjälp bak ur funktion, infällbar backspegel höger la av, vänster framruta skrek som en stucken gris när man hissade upp/ner ovanpå detta all rost, rost i bakluckan, rost innanför tanklocket, rost på huven och rost på dörrarna.
Allt detta hände på lite drygt 6 månader och bilen var då 4 år gammal och i mina ögon så ska en "premiumbil" för dom pengarna som den kostar ny hålla mer än 4 år...

Men visst det var fin komfort, men vad är komfort när sakerna inte funkar. Så i mina ögon har ju även Bmw problem, känns naivt att tro något annat.
av sandberg80
Alla biltillverkare har problem, och ibland kommer tyvärr måndagsexemplar ut på marknaden. Jag har t ex en Audi A4 Avant från 09 nu, och läser en del på nordicaudi.com:s forum och där finns det ett par som haft enorma problem med sin nya A4:a också. Inte vanligt, men det finns vissa.

Men det skulle vara intressant att se om bilföretagen kunde göra något åt "måndagsexemplaren". Jag menar ett eller två fel under en nybilsgaranti kan väl KANSKE vara OK, men om man har lämnat in bilen vid 10 tillfällen under nåt år, ja då borde faktiskt tillverkaren ta tillbaka bilen och ersätta med en helt ny. Det kan inte vara rätt att man som kund ska vara försökskanin.
Användarvisningsbild
av SvenB
sandberg80 skrev:
Men det skulle vara intressant att se om bilföretagen kunde göra något åt "måndagsexemplaren". Jag menar ett eller två fel under en nybilsgaranti kan väl KANSKE vara OK, men om man har lämnat in bilen vid 10 tillfällen under nåt år, ja då borde faktiskt tillverkaren ta tillbaka bilen och ersätta med en helt ny. Det kan inte vara rätt att man som kund ska vara försökskanin.
Det där har jag tänkt på också. Varför gör inte biltillverkarna/återförsäljarna det oftare. Man ser det, inte minst här på förumet, att en del har stora problem med sina bilar. Låt vara att en del kanske i något fall är väldigt kritiska och klagar på allt, men det ändrar inte på min uppfattning. Jag tror nog att de sämsta ambassadörer en biltillverkare kan ha är en missnöjd kund. För det är ju så att de missnöjda kunderna är ju i mycket liten omfattning, knappt mätbar. Om inte skulle inte Volvo vara Sveriges mest köpta bil sedan många år tillbaka.
av Steff 99
KKR skrev:
sandberg80 skrev:
Det där har jag tänkt på också. Varför gör inte biltillverkarna/återförsäljarna det oftare. Man ser det, inte minst här på förumet, att en del har stora problem med sina bilar. Låt vara att en del kanske i något fall är väldigt kritiska och klagar på allt, men det ändrar inte på min uppfattning. Jag tror nog att de sämsta ambassadörer en biltillverkare kan ha är en missnöjd kund. För det är ju så att de missnöjda kunderna är ju i mycket liten omfattning, knappt mätbar. Om inte skulle inte Volvo vara Sveriges mest köpta bil sedan många år tillbaka.
Intressanta kommentarer eftersom jag har haft "liiiiite" problem....jag har framfört den åsikten till Bilia...men de tittade förvånat och ..."Oj då...tycker du det är så allvarligt"..efter detta så har de tigit som muren, lovad återkoppling har uteblivit åter igen..det är snart fyra veckor sedan dom skulle höra av sig.
Men likt strutsen så tycks de tro att problemen försvinner bara man sticker huvudet i marken.

Mitt problem är som privatkonsumet att det är återförsäljaren som sålt bilen som skall hantera reklamationerna, så det är inte möjligt att byta i till någon annan ÅF som fattar att kunderna är deras levebröd..
av sandberg80
Man kan ju också tänka ett steg till, och sätta sig i Volvo:s sits. Vad skulle jag vilja om en kund hade otroliga problem med sin bil som ingen verkar kunna fixa till: Jo antagligen vill jag ha den skickad till fabriken där de mest kunniga teknikerna tillsammans med underhålls-ingenjörer verkligen tittar på bilen och kommer fram till vad som är fel för att undvika det i framtida bilar.

Alltså: skicka en ny likadan bil till kunden och ta in den gamla för observation. Hittar de tillslut felet så åtgärdar man bilen och produktionslinan. Bilen går sedan att sälja hos närmaste återförsäljare.

För såååå många bilar lär det väl inte röra sig om som är rena måndagsexemplar?
Användarvisningsbild
av SvenB
Steff 99 skrev:
Mitt problem är som privatkonsumet att det är återförsäljaren som sålt bilen som skall hantera reklamationerna, så det är inte möjligt att byta i till någon annan ÅF som fattar att kunderna är deras levebröd..
Det där har jag hört annorlunda saker om. Vad jag har hört är det Volvo som är garantigivare på nya bilar, inte återförsäljaren. Ett exempel:En kollega till mig fick sin bil inlöst efter en skada av Volvia. Eftersom det var en taxi och det var bråttom att få fram en bil så köpte han den av en Volvoåterförsäljare i en annan del av Sverige. Och han hade alla service och garantiärenden hos Bilia i Stockholm trots att han inte köpte bilen av dom. Så ta kontakt med en annan ÅF och diskutera ditt fall med dom.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Steff 99 skrev:Intressanta kommentarer eftersom jag har haft "liiiiite" problem....jag har framfört den åsikten till Bilia...men de tittade förvånat och ..."Oj då...tycker du det är så allvarligt"..efter detta så har de tigit som muren, lovad återkoppling har uteblivit åter igen..det är snart fyra veckor sedan dom skulle höra av sig.
Men likt strutsen så tycks de tro att problemen försvinner bara man sticker huvudet i marken.

Har du en lista på vad det är för problem som tvingat dig att lämna bilen på verkstad femtioelva ggr, vore intressant att veta vad som hänt med ditt måndagsex.
av Bitez
Jag har nog inte haft lika mycket bekymmer som steff, dock så kan jag sammanfatta mina besök lite:

1gång direkt efter leverans då de repade bakskärmen, åkte in till bilia 25min efter leverans, de åtgärdade felet, dock var repan kvar. fick åka själv till en extern firma för få det åtgärdat! Bara detta är skandal enligt min mening.

3ggr för batteri och värmare. 3gånger! Första gången ladda de batteriet, 2:a gången batteribyte, 3.e gången mjukvara
1gång för oljeläckage (åtgärdad)
1gång för skrikande bromsar, fram bytt dock kvarstår "egenskapen"
1gång för glapp spegel på förarsidan, teknikern kände på spegel glaset, bytte motorn, felet kvarstår spikades att det var "yttre åverkan" shit!

Jag har för mig ett par besök till, för att kunna skriva ett trevligt brev till volvo bad jag min tekniker ta fram alla mina besök med datum o dyl.

Summa summarum c:a 10 besök under de första 6månaderna. Tycka vad man vill, nybil bör ju leva upp till sitt namn.. "NY BIL"

:))))))))))))
Kamremsbyte V70N

Jag är ingen expert, så ta inte detta f[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Ja där har de sockersugna norrm&[…]

Inga problem att blanda om man nu är lagd &ar[…]

Tack så mycket för kritiken, förl&[…]