Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gnestakalle
VolvoElit skrev:Det är den röda som gör det ;) .

Är inte den gröna knacksensorn?
Den gröna är knacksensorn. Tydligen har man en 2-polig sensor i 960-97, man lär sig nåt varje dag :) :)

Mvh GK
av VolvoElit
gnestakalle skrev:

Den gröna är knacksensorn. Tydligen har man en 2-polig sensor i 960-97, man lär sig nåt varje dag :) :)

Mvh GK
Det har jag i min 740 88b 16v också, ligger just en sådan givare brevid mig vid datorn faktiskt :mrgreen:
Användarvisningsbild
av bargis
gnestakalle skrev:

Mvh GK
min volvo är ingen 960 men det kanske inte var den du menade. hur som så borde jag byta den för att fläkten ska gå ?
Användarvisningsbild
av bargis
Tror inte den sprutar ur sig när den är kall. Körde ca 3 km med varm motor och stannade för att kolla då var det lugnt.
Lät bilen stå på tomgång ett tag och då började den spotta vatten och slangarna är tomma, men det var dom nog redan innan.
av VolvoElit
Okej för gör den inte så när den är kall så lutar det mer åt att det är fläktens fel och då rekommenderar jag dig att absolut inte köra 1 meter till med den för du riskerar då att toppackningen kan gå sönder och det är inget roligt. Låt bilen bli kall, se till att där är vätska i systemet och byt givaren till motorstyrnigen (den röda alltså).

Det är inte den givaren som går till tempmätaren, lite konstigt är det att mätaren inte har indikerat att motorn kokat.
Användarvisningsbild
av bargis
Jag har flera bilar och låter nu denna stå tills felet är uträtt.
Det som står på listan att göra är följande:
Kolla vattenpumpen
Byta tempgivaren
Spola rent kylaren
Byta termostat

Om tempgivaren (den röda) är trasig, är det samma som indikerar på instrumenten?
av VolvoElit
bargis skrev:Jag har flera bilar och låter nu denna stå tills felet är uträtt.
Det som står på listan att göra är följande:
Kolla vattenpumpen
Byta tempgivaren
Spola rent kylaren
Byta termostat

Om tempgivaren (den röda) är trasig, är det samma som indikerar på instrumenten?
Jag skrev det precis ;) . Det är inte samma givare utan en annan som sitter en bit bort också på samma sida som den andra givaren på toppen.
av VolvoElit
Tycker du nog du borde kolla efter felkoder också. Nu har du ju ingen riktig diagnosbox eftersom du har en 940 nyare än 1995. Man kan kolla felkoder ändå men man måste då koppla in en manick till en kontakt som sitter under mittenfacket i kupen (vid handbromsen alltså). Mer vet jag inte då jag aldrig kollat felkoder på det viset. Gnestaskalle kanske vet mer annars så kan jag nog rekommendera dig att köpa en haynesbok där står det mesta.
hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]

Ja, det är nog bara att vänta till mitte[…]

Hastihetsmätare.

Du behöver inte ha vägmätare som fu[…]

Trög växling ...

Trevligt att få vara med igen. En fråg[…]