Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Kylaren sprack förra veckan och motorn kokade. Bytt kylare och allt frid och fröjd - i två dagar...
Kontrollampan för motorstyrning / lambda tändes - felkoder (2) 1-2-3 samt (6) 2-2-4. Dessa pekar båda mot tempsensorn (ECT) som sitter i toppen vid 3:ans cyl (knöligt placerad under insuget) som ger tempdata till ECU:n. I samma veva börjar bilen svara konstigt på gas, ostadig tomgång samt svårstartad när varmkörd etc. (trodde först det var sensorn vid 2:ans - men den gick bara till tempmätaren på instr.panelen).
Något mer verkar alltså ha hänt när motorn kokade och gick rejält varm. Har inte kört så långt efteråt - men bilen luktar bensin när jag stänger av den - rädd att den kan dränka och paja katalysatorn om jag kör mer.

Jag hittar info på forumet och andra trådar här - men ingen verkar vara riktigt samma problem. På nätet hittar jag mer info (bl a här http://www.vcoa.org/700-900-faq/EngineS ... CTFailures) om att mäta upp sensorn: mäter på kabelns två stift mot jord som ger 4,97V resp 4,67V, OK. Mäter resistansen mellan resp stift mot jord och får 2550 ohm resp. 2660 ohm mot jord (toppen). Så långt verkar ju sensorn funka - eller?
Vad mer kan vara problem? Kabelhärvan eller jordfel? Det verkar vara bra jord mellan topp, block och chassi, samt sprayat kontakter med WD40.

Börjar plöja inlånad Haynes-manual, men den ger inte så mycket matnyttig info om denna sensor. Kollar in scheman och skruvade ner ECU:n för att kunna mäta upp kablage och sensor (nr. 84 vi scheman) inkopplade för att få med hela "loopen", men jag kunde inte att få klart för mig vilka stift som gällde enligt Haynes (som f.ö i sina scheman tycks kalla motorn för B280 :lol: ). Stiftnumrering och kablarnas färgkoder tycks inte stämma (om jag inte börjar bli färgblind förstås :wink: ) mellan Haynes manual och min bil. Kan jag tolka något fel? Finns bättre manualer?

Så långt tycks det ju funka teoretiskt, men koderna kommer tillbaka efter 4min tomgångkörning. Bör man byta något på "vinst och förlust"? Gissar att om man river ner insuget och byter sensor får man kanske införskaffa packningar och annat smått och gott?

Några tips så här i begynnande sommaren?
Byt givaren som går till motorstyrningen, men så svårt är det väll inte att komma åt den? Det är den inte på min GLT 16v B234F. Tror inte du behöver riva ner hela insuget men om du känner att det behövs så kan du göra så förstås då kan du passa på att rengöra spjällhus, tomgångsventil osv.

Den här alltså (givaren):

http://www.garaget.org/?car=154854&image=1519154

Mvh
stensture skrev:Hej!

Kylaren sprack förra veckan och motorn kokade. Bytt kylare och allt frid och fröjd - i två dagar...
Kontrollampan för motorstyrning / lambda tändes - felkoder (2) 1-2-3 samt (6) 2-2-4. Dessa pekar båda mot tempsensorn (ECT) som sitter i toppen vid 3:ans cyl (knöligt placerad under insuget) som ger tempdata till ECU:n. I samma veva börjar bilen svara konstigt på gas, ostadig tomgång samt svårstartad när varmkörd etc. (trodde först det var sensorn vid 2:ans - men den gick bara till tempmätaren på instr.panelen).
Något mer verkar alltså ha hänt när motorn kokade och gick rejält varm. Har inte kört så långt efteråt - men bilen luktar bensin när jag stänger av den - rädd att den kan dränka och paja katalysatorn om jag kör mer.

Jag hittar info på forumet och andra trådar här - men ingen verkar vara riktigt samma problem. På nätet hittar jag mer info (bl a här http://www.vcoa.org/700-900-faq/EngineS ... CTFailures) om att mäta upp sensorn: mäter på kabelns två stift mot jord som ger 4,97V resp 4,67V, OK. Mäter resistansen mellan resp stift mot jord och får 2550 ohm resp. 2660 ohm mot jord (toppen). Så långt verkar ju sensorn funka - eller?
Vad mer kan vara problem? Kabelhärvan eller jordfel? Det verkar vara bra jord mellan topp, block och chassi, samt sprayat kontakter med WD40.

Börjar plöja inlånad Haynes-manual, men den ger inte så mycket matnyttig info om denna sensor. Kollar in scheman och skruvade ner ECU:n för att kunna mäta upp kablage och sensor (nr. 84 vi scheman) inkopplade för att få med hela "loopen", men jag kunde inte att få klart för mig vilka stift som gällde enligt Haynes (som f.ö i sina scheman tycks kalla motorn för B280 :lol: ). Stiftnumrering och kablarnas färgkoder tycks inte stämma (om jag inte börjar bli färgblind förstås :wink: ) mellan Haynes manual och min bil. Kan jag tolka något fel? Finns bättre manualer?

Så långt tycks det ju funka teoretiskt, men koderna kommer tillbaka efter 4min tomgångkörning. Bör man byta något på "vinst och förlust"? Gissar att om man river ner insuget och byter sensor får man kanske införskaffa packningar och annat smått och gott?

Några tips så här i begynnande sommaren?
Hej

Gör kompprov på samtliga cylindrar, kan vara en läckande topplockspackning.

Om du ändå vill chansa på tempsensorn så är mitt råd att börja plocka bort slangar tills du kan nå tempgivaren med hylsnyckel med förlängare. En vanlig hylsa går nog inte så bra men jag tror att en lambahylsa skall fungera (biltema har en sådan för överkomligt pris). Den heter 10244 och kostar 59:90

Mvh GK
Hej igen, och tack för tipsen!

Jag har kollat cylindrarnas kompression och de var OK (mellan 10.8-11.4bar - phew!). Olja och kylarvätska ser bra ut. Man får väl anta och hoppas att toppen och dess packningar höll emot i värmen trots allt.

Däremot noterade jag att 3:ans och 4:ans tändkablar nästan satt lösa! Häpp!
När komptestet var utfört och stift, tändkablar och insprutarkablar var tillbaka på plats nollställde jag felkoderna och körde igång bilen - och den gick nästan rent på tomgång nu! Tidigare kunde tomgången variera mellan 600-2300 RPM. Tyvärr kom de gamla felkoderna tillbaka igen efter några minuter (2/1-2-3 & 6/2-2-4).

-Kan dålig kontakt mellan tändkabel och stift ha påverkat ECU:ns felkoder enligt ovan?
(Jag gissar att dessa då snarare borde handlat om något annat än kylvattentemp)

Hursom - jag har nu nollställt felkoderna och tar henne på en provtur imorgon. Jag får se vad som händer då!
Tack för tipsen så här långt!!! Jag får ta mig en repa till biltema någon dag och köpa en lambdahylsa och prova och byta sensorn härnäst tror jag.

-Vet någon för övrigt om Mekonomens sensorer håller måtten, eller bör man välja Volvo orginal?

-Har någon fler tips så tar jag tacksamt emot testar dessa! :)

/C
-Kan dålig kontakt mellan tändkabel och stift ha påverkat ECU:ns felkoder enligt ovan?
(Jag gissar att dessa då snarare borde handlat om något annat än kylvattentemp)
Det är faktiskt svårt att säga, det är inte alltid man kan lita helt på de felkoder man får upp :)

När det gäller tempsensorn så säljer också "Skruvat.se" sådana däremot tror jag inte dom har några lambdahylsor.

Mvh Janne
Jaha, provkörningen i morse gick till Volvo för att köpa ny sensor. När jag kommit halvvägs gick motorn dåligt igen. Dit kom jag, handlade sensor gjorde jag (á 533 riksdaler), men sen var det stopp - motorn ville inte starta (den var väl sur). Jag väntade 10 min och försökte igen - såja! Brum hem och låta svalna.

Medan motorn fortfarande var hyfsat varm passade jag även på att mäta sensorns resistans igen - med varm kylvätska denna gång. Och se - ibland var resistansen oändlig, och ibland hoppade den lite kring 4- 600ohm på båda stiften. Hmm...
Här ska skruvas!

Nu hann jag ju inte till Biltema för sondnyckeln, men jag provade att pilla loss den med den vanliga stora 19mm nyckeln - och tur har man ibland, det gick! (man får göra händerna duktigt små och göra armarna böjliga.. :shock: ) Ett och annat rivsår och några svordomar senare var ändå sensorn bytt till nytt!

Nu har bilen fått gå varm och peppar-peppar det tycks funka än så länge!!! Felkoderna kanske inte var så tokiga ändå! Återstår att köra lite längre, men det verkar lovande!

Tack för tipsen!!!

/C

Om det är samma när du ändrar fl&au[…]

Äntligen va det dags. IMG_1397.jpeg

Din bil var redan trasig, det var därför[…]

Hej, har även detta problem. Vi har en V70 D[…]