Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
Bitez skrev:
Steff 99 skrev:
Bitez skrev:något man definitivt kan skryta med på forumet, är att folk snappar upp ordet "förbrukning" direkt.

Ett tips till dig är om du ställer frågor, börja med ordet: "förbrukning..." du får garanterat massvis me svar :)))))))) (skämt!)

Personligen förstår jag inte varför det är sååååå himla viktigt, skit samma om den drar 0,8-0,9 me automat eller 0,75 manuell??? fjärt i rymden tycker jag... själv kör jag c:A 3000-4000mil/år (PRIVAT) och tänker inte alls på vad pumpen eller färddatorn säger... skulle vara kul om någon verkligen räknade ut den faktiska kostnaden mellan 0,7 och 0,8 förbrukningen... skulle nog landa på en skratt retande summa även om man slår det på 4000mil
Självklart är det inget att bry sig om med bränsleförbrukning, jag förmodar att du inte bryr dej om torkarna bra fungerar ibland eller att bilen bra startar när den känner för det ....skit samma om det knarrar i instrumentbräden och skramlar i dörrarna, eller att parkeringssensorerna tjuter hela tiden.

Vi har olika krav..man kanske skall ha din inställning om man skall åka Volvo och trivas med en undermålig produkt.

Jo men ingen har väl tvingat dig o köpa en bil för c:a 500tkr... eller??? Du köpte väl inte din D5'a under pistol hot.. Det där med torkare o motor tar jag bara som larv och tänker inte ens svara.. du har ju alltid blocket att tillgå till, lägg in en annons, bli av med skräpet(tydligen är det så du resonerar) må bra... Köp dig en Audi, BMW eller Merca som säkerligen aldrig nogånsin krånlar med ngt överhuvudtaget.. Jag menar det är ju bara volvo som tillverkar bilar som går sönder konstant.. Är inte volvo kända för det förresten???

Larvigt! Jag tycker fortfarande att köper man sig en bil för över 400tkr eller över 500tkr så är det ngt fel om man börjar skriva rader med 1dl hit o dit... Skärpning!

Undra om de som åker X6 eller liknande har dessa diskussioner...
Jag köpte inte bilen under pistolhot, men jag hade en förhoppning att garantin på bilen var värd namnet, efter 7-8 verkstadsbesök a 15 -20 dagar och 5-6 månaders sedan leverans, så trodde jag att man skulle kunna få en bil som var ok...men kommentaren jag fick sist var att man saknar en del produktkunskap, därför har man svårt att fixa felen..Jag trodde att ÅF som Volvo använder var auktoriserade för just Volvo, men det kanske man inte skall förutsätta när man köpt en Volvo.
För mej är bränsleförbrukningen bara en del i en lång kedja av felaktigheter, men enligt dej "Bitez" är det väl lika löjligt att bry sig om dessa också..du tycks ha en ganska likgiltlig attityd till vad du får för dina pengar
Men du har rätt i kommentaren, att går man från exv som jag har gjort från BMW till Volvo så upptäckte jag ganska snabbt skillnaderna bl.a att Volvos ÅF "skiter" i om bilen har problem eller inte.
De företag som säljer kvalite är också måna om att ta hand om sin kund,
Lånebil som motsvarar den man lämnat in och inte som på Bilia, som snabbt lämnar ut en Clio eller någon annan lågbudget variant och poängterar att kör du över 5 mil så får du betala.
Man kontaktar kunden när man lovat både från tekniker, verkmästare och verkstadschef..det har man också missat hos Volvos ÅF...snacka om kundvård och intresse av att behålla kunderna.
Risken är att även bilen upplevs som en lågkvalite produkt eftersom det har tagit minst tre verkstadsbesök innan felen avhjälps.
Självklart är det mitt eget fel att jag var så idiotisk att jag köpte en Volvo, det har du helt rätt i "Bitez" men några fler än jag har väl ställt krav på produkten man köpt och att den håller det som är utlovat.
Det är kanske därför Volvo inte lyckas leva upp till att vara "premiumklass" för det är inte bara bilen som gäller utan man köper ett paket som innefattar mycket mer.
Som det är nu har dom svårt att ens konkurrera med Skoda och Kia, dom har upptäckt att det är kunden som avgör om man leverarar en bra produkt, det är väl därför de börjat sälja så bra.
Användarvisningsbild
av SvenB
Steff 99.

Har du diskuterat med din återförsäljare om återtag? Du måste inse att det är något fel på ditt exemplar, inte på alla. Den bil och motor som du har får ju så mycket lovord, inte minst på detta forum. Det vore bättre för Volvo och dig att det blev skilsmässa mellan dig och din bil. Ta ut en ny bil och bli nöjd. Ett gott råd. Volvo kanske ger dig chansen till en bra affär, en D5 2011 kanske.
av Bitez
Jag förstår delvis din besvikelse. Men för det är det orättvist o kalla volvo för en "undermålig produkt". Det du nämner om ÅF förstår jag helt o hållet, jag hade blivit mild uttryckt galen! Men för det blir ju inte volvo ett skitmärke.

sedan så tycker jag att du ska inse en viktig sak, för att kunna njuta av din bil dvs. Du kan inte jämföra de tyska premium bilarna med volvo. det är orättvist mot dem, och mot volvo. volvo är ngn slags halv premium, jag skiter fullständigt i vad volvo försöker skylta med. Jag har kikat runt ganska mycket innan jag köpte min bil, har även rätt bra koll "läget" om man säger så vad det gäller andra modeller och deras prissättningar.

Jag fick min bil, en V70 2,4D summum, automat, hgv pkt II, bälteskuddar, teknik pkt, hastig.ber. servo, p-sensor fram för 326tkr. den utrustningen med den effekten på bilen hos en tysk skulle landa på miiiiiinimum 100tkr +. då har jag gjort ett val av att kompromissa på andra saker, ändå ha en helt ny bil med detta utförande, betala 100tkr mindre, så valet hamnade på V70. Jag kan ju inte kräva att min bil ska matcha en 530d. Eller en A6 3.0tdi.. Det är ju en helt annan prisbild. Bara skinnet på sätena är annorlunda om man jämför med bmw eller mercedes. Jag provkörde en 220cdi kombi, en begagnad som gått 1800mil, priset låg på 349tkr. Då pratar vi en begagnad bil, som i princip bara har en farthållare, regnsensor och skinn, för 25tkr mer mot min helt nya nogorlunda väl utrustade V70. :) Så tänk på det...
Användarvisningsbild
av NickeDiesel
Go´kväll....
Så har man då haft nyförvärvet en knapp vecka.. :D
Vilka är då mina första intryck jämfört med de två V70N (MY04 och 07) jag tidigare haft?
Jo följande...
Positivt: Ljudnivån, stabiliteten, styrningen, rymdkänslan i kupén, känslan av högre detaljkvalitet i stort och smått, motorn och lådan jobbar kanon ihop samt att bilen i stort(inre och yttre design) känns mer premium, HP-stereon, USB:n och Blåtands HF:n är också mumma.. :D

Negativt: Stolen och jag är inte riktigt bästa kompisar än(kanske en vanesak), torkararmen bak är så slapp i sitt
viloläge så när man stänger luckan hänger den ner sig så den ser trasig ut(har sett detta på fler än min), Inifrån öppningsbar tanklucka är en japanfiness man lätt glömmer bort..bara vända och gå tillbaka, öppna dörren och trycka för att sedan gå tillbaka till pumpen igen :wink: , aut.lådan har, tycker jag, en förmåga att försöka lägga i tvåan och trean "på samma gång" när man smyger igång sakta. Sedan är det lite lökigt att det inte går att programmera tiduret till värmaren när man kör.

Det positiva överväger dock rejält och jag älskar bilfan alla redan, sedan är den ju så jädra snygg oxå.. :D

Har kört 160 mil sedan förra torsdagen och första tankningen visade en förbrukning på 0,73(Färddatorn sa 0,7)
Det tycker jag är helt acceptabelt. Vidare har jag monterat Ocean Race dimljus-sargar och kromade ventilhattar......lite fåfäng får man faktiskt vara tycker jag :roll:
Men, fy tusan vad mycket högre än förra generationens V70 den är..fick ju sträcka mig för att nå halva taket när
jag tvättade häromdagen och jag är ändå en bit över 1,80 :shock:

Återkommer med fler intryck och bilder på pärlan...
Ha det gott!
MVH/Niklas
av sandberg80
Nu har jag inte läst alla inlägg till 100% så jag kan ha missat något, men det Steff99 vill få fram är väl inte orimligt att ställa på Volvo.
Lägre kvalitet ska man väl inte acceptera bara för att man väljer en billig bil, herregud vilken kass kvalitet man kan räkna med om man köper en Kia Piccanto isåfall. Det man kan acceptera är väl billigare materialval, enklare lösningar, mindre valmöjligheter etc i en billigare bil, men själva bemötandet hos återförsäljaren, hjälp och stöd vid fel på bilen, och även antalet fel på bilen ska väl inte vara fler för att man köper en billigare bil.

Jag är själv i valet och kvalet och köpa en V70 D3 eller någon annan bil (eventuellt BMW X1), men jag hade en V70 Classic -07 tidiigare som blev stående på motorvägen efter 14 mil, samt ett till fel med antisladdsystemet, allt inom det år jag hade bilen. Lägger man därtill de problem flera stött på här inne på forumet blir man ju lite rädd för att köpa en V70.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Förstår inte riktigt ditt resonemang måste jag säga..
Självklart måste ju kvaliteten bli bättre med ett högre pris!
Helt sant är ju att man ska kunna ställa krav på Volvo, KIA, BMW, eller vilket annat märke som helst för den delen. Men vilka krav som är rimliga att ställa skiljer sig såklart.

Om man vänder på ditt tänk så menar du att om du köper en funktionsmässigt liknande bil av annat märeke istället för en V70, och således väljer att betala 100 kkr mer så är det inte rimligt att ställa kravet att bilen ska ha högre kvalitet?
Det låter ju helt absurt i min värld...

Det enda som jag kan hålla med om är att bemötande inte ska skilja för att priset skiljer, sen beror det ju på vad man anser är "bra bemötande".
Är det trevlig personal som lyssnar på en och gör sitt bästa för att vara till hjälp så håller jag med om deffenitionen!
av sandberg80
Skojar du? Så ju billigare bil ju fler fel ska man acceptera? Det är ju befängt, vem skulle då köpa en "billig" bil då? Den blir ju ändå dyrare i slutändan för att du måste laga den varannan månad.

Kvalitetskänsla, dvs passform i material, lukt, dyrare plast, dyrare läder, mindre "knarr" i inredning etc får man väl för mer pengar, plus att man självklart betalar för märket. Men att bilen ska gå sönder oftare för att man köper en billigare bil köper jag ALDRIG i min värld. Vad går också gränsen för hur mycket fel man kan acceptera? 1 fel om året per 100k i nybilspris?

Se på Kia, eller Mazda, jag kan lova att de går sönder mer sällan än vad Audi, BMW och Mercedes gör. Däremot är känslan i bilarna inte i närheten av de lyxigare bilarna.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Vad är kvalie ?:-/ ?:-/ ?:-/ ?:-/ ?:-/

Är det mera funktioner och tystare, lyxigare, snabbare bil, då ger ju en dyrar bil mer kvalite för pengen.

Eller......

Är det mindre problem, då ger ju knappast en dyr bil med etthundrasjuttioelva funktioner mer kvalite då risken är att alltid någon sak är sönder.

En riktigt dyr superbil måste man ju serva och meka med nästan dgligen för att den ska rulla, en snikutrudtad corolla från 93 kan ju rulla dagligen i 20 år utan att man gör ett skvatt.

Steff måste ju ha ett grymt måndags ex, titta bara på alla Volvotaxi som rullar 40.000 mil utan problem.

Samma "BMW" för mig som min XC70 kostade nästan 200.000 till, där gick väll 100.000 till bilen och 100.000 till kaklet och glaset i BMWs bilhall och till Armanikostymen som kundmottagaren glänste i. Om det premium är värt det extra får man väl själv avgöra.
av Bitez
ja... vad säger man. Bara lite synd om märket och produkten. Jag har alltid haft problem med alla mina volvo bilar. Inte en enda gick flera månader utan verkstadsbesök. Har dock aldrig haft ngt större fel, bara små fel. Men ändå så jävla irriterande. Min gamla bmw jag haft körde jag exakt ett år utan ngt verkstadsbesök. Min hyundai körde jag likaså 1år utan verkstadsbesök. Men alla andra volvo bilar jag haft har jag ständigt haft en god kontakt med en personlig service tekniker :))))))))))))))))

Jag tror sanningen är den att man betalar för utrymme, komfort samt säkerhet. Skulle allt annat ha matchat de tyskarna skulle nog prissättningen vara därefter :))))) Det är jag helt övertygad om, jag känner att nu när jag försöker intala mig till det här så mår jag bättre, och inte alls bryr mig om diverse små fel. slutar nog med att jag säljer den efter sommaren, och inte köper volvo på ett bra tag. Måste ju variera lite. :))))
Kamremsbyte V70N

Jag är ingen expert, så ta inte detta f[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Ja där har de sockersugna norrm&[…]

Inga problem att blanda om man nu är lagd &ar[…]

Tack så mycket för kritiken, förl&[…]