Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Mitt problem:
Bromspedalen känns svampig och bromsarna tar en del (bara testat i 50-60, då går det att stanna men kanske inte tvärnita), men pedalen fjädrar liksom och ger efter så att det känns som den nästan skulle kunna gå i botten. Det hörs också ett svagt ljud, ett liksom surrande läte från huvudcylindern när man trampar ner långsamt.

Detta har hänt:
Jag har precis bytt bromsok fram. Det är Girling med en stor 57mm kolv. Ingen ABS (varken givare eller varningslampa), men det är en krets fram och en bak. Jag lossade de gamla och lät slangarna bara hänga och rinna ut tills de slutade efter en stund. På med nya ok. Luftade med backventilslang från Biltema. Det är fösta gången jag luftar bromsar, men jag tyckte inte det var så komplicerat. Tryckte en stund till slangarna fylldes på med vad såg ut som bubbelfri bromsvätska för varje tag på bromsen. Drog år luftnipplarna medan det fortfarande var vätska i slangen (det kan knappast ha sugits tillbaka den vägen). Men sen när jag skruvat ihop allt och startade motorn och trampade ner bromsen var det knappt något svar alls. Testade att sätta på luftarna på båda sidor en gång till. Såg ut att komma ren vätska direkt.
Sen hittade jag en luftningsnippel längst fram till vänster på huvudcylindern. Jag chansade och tänkte att man kanske kan lufta den också. Det verkade komma ut en del luft där.
Jag har inte rört bakbromsarna alls, och eftersom det är en separat krets tänker jag att man inte behöver lufta där?
Bra att veta är att jag har ett ganska bra läckage i kopplingens slavcylinder, så jag fyller på bromsvätska då och då. Men det har jag gjort ett tag, och det ska väl inte kunna påverka bromsarna?

Enligt Haynes kan svampigheten bero på

a) inte luftat tillräckligt väl.
b) kassa tätningar i huvudcylindern.

Vad tror ni? Även om någon mikroluftbubbla finns kvar någonstans borde det väl inte bli så markant dåligt?
Jag tänkte inte på detta innan jag bytte ok, kan det ändå ha med huvudcylindern att göra?
säkerligen har du luft kvar !
om du "pumpar" på pedalen - blir den fast då ?
- då är det luft i systemet !
"sjunker" pedalen medan du trampar på den
- då är det huvudcylindern (eller läckage någonstans)
/emwtur
Jag ska ta och dubbelkolla när jag är vid bilen igen, men jag tyckte nog att pedalen sjunker. Särskilt när bi
len är igång och servot hjälper till, då sjunker den väldigt lätt i bott. Det känns inte riktigt som att det går att pumpa upp något tryck så att det blir stummare när man pumpat några gånger.
Hmm, huvudcylindern. Är det krångligt/dyrt att byta tätningar, för man kan väl gissa att det är problemet i så fall?
Jag gissar på läckage pga. för dåligt åtdragen luftningsnippel. Dra dem ytterligare någon millimeter och kolla efter ev. läckage. Dessutom är det ganska svårt att få ut all luft efter ett OK-byte, och har man otur så passerar luften vidare till bakre oken. Därför brukar jag passa på att byta all vätska i samband med dessa jobb och jag använder en liten däckspump för en hundring. Med hjälp av ett gammalt lock till en bromsvätskebehållare (går även bra ned vissa kylvätskelock) låter jag sedan pumpen trycka med c:a 8 hg´s tryck. Anslutningen sker genom en i locket insatt luftventil till ett vanligt slanglöst däck. Genom att inte dra åt locket helt, så kan man enkelt låta det läcka luft, så att det blir lagom tryck i systemet. Låt gärna bilen luta lite framåt, så går allt luft bakåt. Räkna med att det kan gå åt ett par liter olja. Om Du måste renovera huvudcylindern, så köp en på skroten i stället. Det bli både enklare och billigare.
Lycka till och gläds åt att det inte var en 240 med tre luftnipplar per främre OK.
Ok, det var intressant med luftningen. Eftersom jag är 99% säker på att fram och bakaxel har varsin separat krets tänkte jag att det inte kunde ha kommit luft bak, och har därför inte luftat bak. Sen har jag googlat en massa på detta och hittade nån gammal tråd där en kille till slut verkade ha löst det med en sån där tryckluftningsanordning. De verkar ha en som heter "Luftman" på Mekonomen för 175kr, kanske blir till att plocka upp en sån.
Jag får försöka ta en titt på detta i morgon. Det känns lite konstigt om huvudcylindern har fungerat ok (jag har i alla fall aldrig tänkt på att det känts konstigt med bromsarna förut) förut, och sen slutar fungera plötsligt.
jag brukar ALLTID trycka ner pedalen en bit och låsa den där med en yxa mot sätet när jag öppnar något på bromsarna - då KAN det inte rinna ut så mycket olja !
luften kommer ju inte in om det inte kommer ut olja - och om det rinner ut olja från bak-kretsen så kommer det ju in luft där !
viktigt är också att passa så att inte vätskenivån sjunker så lågt i behållaren att det kommer in luft igen !

angående luftning - jag har en bit spolarslang ( ca 3 meter ) som jag ansluter till luftnippeln och sedan hänger upp på väggen så ändan är en bra bit över bromsbehållaren.
sedan lossar jag luftnippeln lite och trampar upp bromsvätskan en bra bit på väggen - då ser man om det kommer luft...

/emwtur
Nåja! Jag glömde säga att det vanligaste läckaget finns vid bromsledningarnas anslutning till oket, beroende på att nippeln formats efter det gamla oket och nu alltså i värsta fall har en annan anliggningsvinkel. Om Du köper en helt vanlig liten "mini"-bilpump med manometer, så har Du ju användning för den till annat också, tex. att kolla lufttrycket vid däckskiften utan att behöva uppsöka en mack. Min första pump gick även att använda till mindre målningsarbeten. (låter det konstigt?) Inte alls! Den var avsedd för det också och såldes i en komplett sats på Bilia. Obs! Du kan få fylla på behållaren flera gånger innan den sista luften kommer ut. Det är en gåta var den luften kan ha hållit hus någonstans.
Att lufta en volvo skall inte kräva några specialgrejor - jag brukar använda en kompis eller i nödfall min 10:åriga grabb.
1 : pumpa på pedalen tills det är tryck.
2 :släppa luftnippeln och låsa den igen medan kompisen/grabben fortfarande trycker.
3 - om pedalen är mjuk; - gå till 1 - om man haft loss flera ok eller slangar kan man behöva gå flera varv innan all luft är ute,
- om inte ; ge kompisen en öl ( grabben får glass ).
man måste också hålla ett öga på behållaren och efterfylla så att det inte blir för lite bromsvätska, går det ner för lågt så kommer det in ny luft den vägen.
/emwtur
Och om man inte får något tryck så hjälper det att låta bilen stå tills nästa dag. Har fungerat bägge gångerna för mej när jag lyckats få behållaren tom

Om det är samma när du ändrar fl&au[…]

Äntligen va det dags. IMG_1397.jpeg

Din bil var redan trasig, det var därför[…]

Hej, har även detta problem. Vi har en V70 D[…]