Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Karlsson83
Hej ny här så hoppas ni har tålamod ifall det redan finns trådar med liknande frågor (har sökt),

Det är såhär. Har en backkamera (trådlös) som jag tänkte installera.

Då finns det lite frågetecken.
Vart tar jag ström till kameran som kommer sitta nånstans vid regskylten bak?
Hur drar man kablar på bästa/snyggaste sätt?

Vart tar jag ström till skärmen som kommer sitta ovanför stereopanelen?
Hur drar man kablar på bästa/snyggaste sätt?

Går det att sno ström från backljus till kameran?
Går det att sno ström från baksidan av cigguttaget till skärmen?

Någon som har erfarenhet eller någon bra idé och tips?

Bilen: S60 2,4 2007

Tack på förhand / Karlsson
Senast redigerad av 1 Karlsson83, redigerad totalt 0 gånger.
av maccio
hej.
Då kameran är trådlös var det bara att koppla plus kabeln till skyltbelysningens.
Snyggast är ju om du kan gömma bort så mycket kablar som möjligt. tex under lister, inredning m.m. strömmen till skärmen kan du tex dra från strömmen som går till stereon. eller så drar du ny ström från batteriet.

mvh macce
av Karlsson83
maccio skrev:hej.
Då kameran är trådlös var det bara att koppla plus kabeln till skyltbelysningens.
Snyggast är ju om du kan gömma bort så mycket kablar som möjligt. tex under lister, inredning m.m. strömmen till skärmen kan du tex dra från strömmen som går till stereon. eller så drar du ny ström från batteriet.

mvh macce

Tillverkaren rekommenderade att koppla på backlyset förmodligen för att spara på kameran att den inte är igång hela tiden.
Men som det ser ut så blir det ju otroligt mycket smidigare att bara koppla på skyltbelysning.

Men de är inga problem att koppla på sig på back eller skyltbelysning?
Klarar dom mer förbrukning än bara sina egna lampor?

Ström som går till stereon, vet du vilken kabel som är + till den? vilken färg?

Tack för snabbt svar. Får se om de kan bli en installation i veckan kanske. / Karlsson
av maccio
Du kan koppla den till backljus också. Det kan du egentligen göra som du vill.
Det ska inte vara några större problem. ja det gör dom. ja om ingen har varit där så ska den vara röd. Det är den i alla fall på min. glöm nu bara inte att koppla lös batteriet innan du börja att klippa kablar. :wink:

lycka till.
av Karlsson83
Okej kanon tack för era svar. Ska inte glömma att koppla bort batteriet innan jag börjar fippla med alla kablar.
Får se om jag tar backljus eller skylt. Får även se om jag kör till stereon eller om jag tar från cigguttaget.

Är det konstant ström eller tändningsberoende ström i cigguttaget? / Karlsson
av Karlsson83
Har dragit kablarna från kameran till backlyset men har ej kopplat in dom.

Är det någon som vet vilka kablar som är plus och minus till backlampan?
Har ingen voltmätare så de vore ju trevligt om någon vet eller kan hjälpa mig ta reda påde.

MVH Karlsson

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]