Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alminjo
Vad ska polisen med 800 hästar i sin bil? dom måste ju tänka på miljön o kunna stanna me! Det är inte så att dom ska jaga flygplan, o över 200 kmh kör dom knappast
Användarvisningsbild
av CarMan
nattjobbarn skrev:måste bara göra ett inlägg ang trimmade polisbilar.
Dom "målade"bilarna har jag svårt att se varför man skulle trimma.
Kan bara uttala mig i något som är konstaterat och det är att det för ett par år sen rullade en "civil" Ford Sierra Cosworth med 330 kit i Täby norr om stockholm.
Och att det i slutet på -90 fanns en toktrimad saab hos stockholm polisen som dom inte kunnde kör inne i city pga av att bilen började koka.Det vet jag för att jag känner en kille som som jobbade i polisens verkstad inna dom i "princip" la ner den verksamheten.Sen är det faktiskt så att tex saab skickar ut bilar med "test"motorer i till firmor som vill leasa dessa bilar billigt.Vi hade 3 sådana bilar på jobbet förrut och jag kan säga att dom gick som satan.Vi var till och med tvugna att åka ner till trollhättan för service och någon typ av avläsning av motorerna.Vet ej hur mycket hk eller liknande det va i motorerna men dom gick 20 ggr bätrre än alla 9-3or 9-5or jag kört.
att blanda in testbiler som faktiskt finns inom olika områden & verksamheter är inte relivant, testbiler säljs aldrig till konsumenter, dom blir skrot!
Användarvisningsbild
av nattjobbarn
CarMan skrev:
nattjobbarn skrev:måste bara göra ett inlägg ang trimmade polisbilar.
Dom "målade"bilarna har jag svårt att se varför man skulle trimma.
Kan bara uttala mig i något som är konstaterat och det är att det för ett par år sen rullade en "civil" Ford Sierra Cosworth med 330 kit i Täby norr om stockholm.
Och att det i slutet på -90 fanns en toktrimad saab hos stockholm polisen som dom inte kunnde kör inne i city pga av att bilen började koka.Det vet jag för att jag känner en kille som som jobbade i polisens verkstad inna dom i "princip" la ner den verksamheten.Sen är det faktiskt så att tex saab skickar ut bilar med "test"motorer i till firmor som vill leasa dessa bilar billigt.Vi hade 3 sådana bilar på jobbet förrut och jag kan säga att dom gick som satan.Vi var till och med tvugna att åka ner till trollhättan för service och någon typ av avläsning av motorerna.Vet ej hur mycket hk eller liknande det va i motorerna men dom gick 20 ggr bätrre än alla 9-3or 9-5or jag kört.
att blanda in testbiler som faktiskt finns inom olika områden & verksamheter är inte relivant, testbiler säljs aldrig till konsumenter, dom blir skrot!
ville bara poängterar att bengen faktiskt kan åka trimmat.för läser man här så låter det som att dom aldrig någonsin har kört en trimmad bil innom svenska poliskåren.Som jag först skrev. Dom vanliga "målade" polisbilarna är inte trimmade.Detta är en väll underblåst myt.
av Pebben
CarMan skrev:
Pebben skrev:Har själv åkt i en akutbil och kan inte svara på huruvida det var exakt 290. Men vid denna tidpunkten hade jag själv en 9-5 och original var det 230 och att det var betydligt mer än så kan jag intyga. Sen om det var 270 eller 320 kan jag inte säga utan att mäta upp effekten. Dock sa akutbilsföraren att det var 290 vilket verkade troligt.
Skulle snarare vilja säga att "trimmade" bilar inte måste ha sämre driftsäkerhet. Vad är det som säger att en motor har bättre tillgänglighet bara för att det är lägre effekt? Köper argumentet om det är nån hemmapulare som håller på. Dock gissar jag på att så inte är fallet med en akutbil. Vidare var går gränsen för trimmade bilar? Är det allt som inte är original från fabrik? Är en V70R trimmad? Det är ju en 2,5T med lite andra delar bara. För att inte tala om Mercedes AMG bilar, de sätter ju kompressor på deras fina originalmotorer. Alltså var går gränsen för att den skall anses vara trimmad?
Man vill ha driftsäkra bilar, inte trimmade bilar. man räddar inga liv på att ha 50kH mer i motorn, det är marginell skilnad på att komma fran 15 sekunder snabare!!!
man vill ha en bil som håller. en trimmad bil har mer vrid än vad växelåda m.m. är dimensionerad för & den kommer att rasa förr eller senare !!!
dom utrycknings fordon vi har har orginal motorar! det är inte helt ovanligt att vi får byta motorer ibland & det är helt vanliga motorer !!!

Fast huvudfrågan var: Vad är en trimmad bil? Var går gränsen?
av NCR
Pebben skrev: Fast huvudfrågan var: Vad är en trimmad bil? Var går gränsen?
En trimmad bil är en bil som är ändrad på ett annat sätt än tillverkaren har släppt den från fabriken som.

Vad trodde du?

Att en V70 R är "trimmad"?

AMG är inte trimmade bilar per se, eftersom de släpps av Mercedes med fabriksgaranti, M hos BMW är detsamma och alltså även R inom Volvo.

BSR är ett tredjepartsbolag som pillar på inställningarna = trim. Chip man köper ute i handeln är trim osv...
Användarvisningsbild
av Brainy
Så saabs hirsch-bilar är inte heller trimmade fast hirsch officiellt är saabs "trimfirma"?

/Anders
av Pebben
CarMan skrev:
Jensen skrev:Såna här diskussioner är rätt roliga att följa, alltså syrrans säger att det är 290HK, ja då måste det ju vara så.
Varför skulle man behöva så mycket effekt???, bilarna när det gäller Volvopolisbilar har 2,5T motorer varken mer eller mindre, detta vet jag då vi levererar dom flesta bilarna i Stockholmsområdet där jag jobbar.
Visst kan det säkert finnas nån enstaka bil med mera hästar, men dom flesta har 2,5T motorn, sen så har säkert bilarna andra delar som skiljer sig från en vanlig standard bil.
det ända jag kan komma på är npgra bustningar som är hårdare, då man prioriterar väghålning istället för väg ljud! bilarn har ju inte problem med väghållningen då dom är tungt alstade när man fått i all utrustning!

fvi har inte bara 210hk bilar, finns även 170hk bilar här.

Man tjäven mer tid på att köra rätt, än att ha mycke hästar under huven.

jag vet inte vas den där saben med 290hk har för utrustning, men han måste ju ha bromsar för att stanna bilen också!.
Mycke myter som sagt, fattar inte att folk tror på allt iställe för att själva tänke lite lågiskt.
Nu är det ju så att jag igentligen skiter i vad ni tror om detta. Iof förstår jag också att ni inte tror att nåns syrra... bla bla.
Det var inte relevant att det var min syster utan det som var relevant var att jag själv åkte i bilen. Det var med andra ord ingen tvekan om att det var mer effekt än vad som fanns då till privatkund. Men jag förstår inte vad som är så konstigt med det? Det finns ju en Hirsch med 305Hk ex. vis. Hur som helst så var inte detta en originalmotor som sjukhuset hade dragit ett buntband runt slangen mellan turbon och magnetventilen utan den levererades såklart så från Saab. Det har av någon anledning blivit en liten grej här i Trollhättan att akutbilarna skall vara Aero. Det är samma idag men jag vågar inte svara på hur motorerna är idag. Lite samma sak där att det behövs ju ingen aero det räcket ju med en 2,3t eller nåt men ändå kör de Aero.
Angående Polisbilar har jag ingen aning, men de är ju ändå specialregistrerade så de kan ju lika gärna vara registrerade med mer effekt. De polisbilar jag åkt i, vilket inte är många iof. (3st) så står det inget om det bredvid växelspaken (2 saab och 1 volvo)
av Pebben
NCR skrev:
En trimmad bil är en bil som är ändrad på ett annat sätt än tillverkaren har släppt den från fabriken som.

Vad trodde du?

AMG är inte trimmade bilar per se, eftersom de släpps av Mercedes med fabriksgaranti, M hos BMW är detsamma och alltså även R inom Volvo.

BSR är ett tredjepartsbolag som pillar på inställningarna = trim. Chip man köper ute i handeln är trim osv...
Nu känns det lite tvetydigt ändå, först säger du:

"En trimmad bil är en bil som är ändrad på ett annat sätt än tillverkaren har släppt den från fabriken som."

Sen säger du: ¨

"AMG är inte trimmade bilar per se, eftersom de släpps av Mercedes med fabriksgaranti"

Så frågan är: Är det garanti som avgör eller är det att de inte är förändrade? Eller är det lite vad du känner och tycker?
av NCR
Pebben skrev:
NCR skrev:

Vad trodde du?

Nu känns det lite tvetydigt ändå, först säger du:

"En trimmad bil är en bil som är ändrad på ett annat sätt än tillverkaren har släppt den från fabriken som."

Sen säger du: ¨

"AMG är inte trimmade bilar per se, eftersom de släpps av Mercedes med fabriksgaranti"

Så frågan är: Är det garanti som avgör eller är det att de inte är förändrade? Eller är det lite vad du känner och tycker?
AMG ägs av Mercedes

M ägs av BMW

R är ett varumärke som ägs av Volvo

BSR är en trimfirma som inte har nåt med tillverkaren att göra.

Hirsch är tydligen en firma som ligger i Schweitz och vem som äger dem framgår inte av deras info så det vet jag inte. Dessutom avskyr jag personligen SAAB och bryr mig inte ett dyft om deras panik-åtgärder för att inte tappa kunder. Jag har ägt två SAAB, båda nya och båda var skräp.

Så vad som avgör om en bil är trimmad eller inte är fortfarande för mig om det är fabrikens egna produkter som använts för att få mer effekt i bilen och inte en fristående firma som har varit inne och tweakat i styrboxen, avgas osv.

För att göra det riktigt enkelt att förstå:

Kund: "Hej jag vill ha en Volvo med 400hk"

Volvosäljaren: "Tyvärr, vi har bara 300hk i vår V70R"

Kund: "Åhå"

Pausmusik

Samma kund hos BSR: "Hej, jag vill få 400hk i min nya V70R"

BSR: "Jajamensan, då kan vi se till att du får nytt styrprogram, avgassystem och lite annat så fixar vi det"

Exempel 1: Inte trimmat

Exempel 2: Trimmat

Var jag tillräckligt tydlig nu eller?
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 12

Har aldrig haft problem iaf. De gånger jag l[…]

Fick patchen idag till min V90 2019. Funkar nu. Vo[…]