Pebben skrev:NCR skrev:Pebben skrev:
Fast huvudfrågan var: Vad är en trimmad bil? Var går gränsen?
En trimmad bil är en bil som är ändrad på ett annat sätt än tillverkaren har släppt den från fabriken som.
Vad trodde du?
Att en V70 R är "trimmad"?
AMG är inte trimmade bilar per se, eftersom de släpps av Mercedes med fabriksgaranti, M hos BMW är detsamma och alltså även R inom Volvo.
BSR är ett tredjepartsbolag som pillar på inställningarna = trim. Chip man köper ute i handeln är trim osv...
Nu känns det lite tvetydigt ändå, först säger du:
"En trimmad bil är en bil som är ändrad på ett annat sätt än tillverkaren har släppt den från fabriken som."
Sen säger du: ¨
"AMG är inte trimmade bilar per se, eftersom de släpps av Mercedes med fabriksgaranti"
Så frågan är: Är det garanti som avgör eller är det att de inte är förändrade? Eller är det lite vad du känner och tycker?
AMG ägs av Mercedes
M ägs av BMW
R är ett varumärke som ägs av Volvo
BSR är en trimfirma som inte har nåt med tillverkaren att göra.
Hirsch är tydligen en firma som ligger i Schweitz och vem som äger dem framgår inte av deras info så det vet jag inte. Dessutom avskyr jag personligen SAAB och bryr mig inte ett dyft om deras panik-åtgärder för att inte tappa kunder. Jag har ägt två SAAB, båda nya och båda var skräp.
Så vad som avgör om en bil är trimmad eller inte är fortfarande för mig om det är fabrikens egna produkter som använts för att få mer effekt i bilen och inte en fristående firma som har varit inne och tweakat i styrboxen, avgas osv.
För att göra det riktigt enkelt att förstå:
Kund: "Hej jag vill ha en Volvo med 400hk"
Volvosäljaren: "Tyvärr, vi har bara 300hk i vår V70R"
Kund: "Åhå"
Pausmusik
Samma kund hos BSR: "Hej, jag vill få 400hk i min nya V70R"
BSR: "Jajamensan, då kan vi se till att du får nytt styrprogram, avgassystem och lite annat så fixar vi det"
Exempel 1: Inte trimmat
Exempel 2: Trimmat
Var jag tillräckligt tydlig nu eller?