Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej.

Hade inbrott i min V90 och nu har jag hittat och plockat ut en likadan ruta på skroten.

Det var en dörr med manuell fönsterhiss medan min har elektriska fönster, puls att det finns en vit "klack" längst ner längst bak i dörren som det inte fanns på givarbilen.

Är det någon som har något finurligt sätt att få rutan på plats? Jag vet hur det ska gå till i praktiken, men det finns säkert massor av knep.

Tacksam för svar.

Martin
Hej! Ta bort hissrutan, styrlisten som sitter med en liten popnit under gummilisten, sätt rutan i gummilisten och smörj listen med lite rostskyddsmedel så går den lättare att trycka dit. "Klacken" är nog krockskyddet du menar, det ser ut som en "bikaka" sitter med en torxskruv.
Hur tar man bort hissrutan, vi försökte på den manuella rutan men fick bara bort klämmorna så att rutan kunde falla längre ner. Vill inte försöka få den på plats igen.

Popniten missade vi, men vi fick ner styrlisten i alla fall.

Det låter som krockskyddet, två torxskruvar tror jag det var, kan inte vara några problem att ta bort och sätta dit igen, eller?
När du tagit bort styrlisten är hissrutan lätt att ta bort. När du sätter dit den igen sätter du först tillbaka "hårnålarna" innan du trycker tillbaka kulskålarna över fönsterhissen. Krockskyddet återmonterar du lätt.
Rutan borde tas ut efter att man släppt loss den och lossat styrlisten genom att dras rakt upp och vinklas in mot kupésidan av dörren så att säga om jag inte missminner mig, dock får man vara försiktig så man inte knäcker rutan. Är väldigt välbehövligt att vara två personer när man gör denna operation, mycket lättare!
rd350 skrev:När du tagit bort styrlisten är hissrutan lätt att ta bort. När du sätter dit den igen sätter du först tillbaka "hårnålarna" innan du trycker tillbaka kulskålarna över fönsterhissen. Krockskyddet återmonterar du lätt.
Så man tar bort styrlisten (det är den lodräta listen mellan rutorna, eller?) innan man tar bort någon av de andra rutorna, sätter man tillbaka den efter rutorna också då?

På skrotbilen vi tog rutan ifrån tog vi bort (släpte ner hissrutan i dörren) först och sedan lyckades vi joxa bort listen på utsidan av hissrutan.

Som tur är är ju rutan vi ska byta inslagen så den tar ju inte upp något utrymme.

Din bil var redan trasig, det var därför[…]

Hej, har även detta problem. Vi har en V70 D[…]

Hastihetsmätare.

Hej! Har en 245 från -92 där vägm&[…]

Bromsar på S60

Jag böt på en V60 vid ca 10000 mil. Bel[…]