Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Enligt kopplingsschemat jordas injektorerna via kontakten C131 stift 34 och 24 och styrboxen. Men det finns ett antal olika jordningspunkter 31/xx

Vilka spelar roll för injektorerna? Vad annat kan trassla på vägen tíll jord förutom styrboxen i sig?

Edit: fann följande:

#19 GND Signal (går via stift 14 i C 131)till jordningspunkt 31/33 bak på motorblocket
#24 GND Power (går via stift 25 i C131) till jordningspunkt 31/32 bak på motorblocket
#30 GND Sensor

#18 +12V 30-feed
#27 +12V 15-feed
#37 +12V 15-feed from main relay

Tyvärr verkar jordningspunkterna svåra att komma åt. En variant vore att finna ingående kablar till C131 och dra jord direkt till batteriets minuspol parallellt.

De stift i c131 som ligger på jordsidan av injektorerna är 14, 25 (efter ECU), 24 och 34 (före).
Nu är jag högst osäker så ta inte mina ord för givet, men i brist på bättre så kanske det är värt någonting. Enligt stomanslutningschemat så jordas Styrenhet DIM-DIP i stomanslutning 31/10 dvs i kupén på passagerarsidan framför dörren under handskfacket. Nu gissar jag men det borde vara den styrboxen du pratar om och om den jordpunkten är dålig kontakt i så borde det kunna bli problem. Den är ju inte så svår att komma åt, demontera plastpanelen, skruva loss, sandpappra bort oxid från bleck och vägg, på med lite polfett och skruva tillbaka...

Värt ett försök kanske?
Japp, kan tipsa om att det sitter en likadan jordningspunkt på förarsidan som jag har för mig jordar abssystemet och instrumenthuset...

Sen är de värsta punkterna de som sitter i framskärmarna i motorutrymmet som jordar i princip all utrustning i motorhuvet(och strålkastare osv). Fast de misstänker jag att du har koll på redan :-)

Jag tror aldrig jag behövt göra om en översyn på de bilar där jag slipat rent bleck och plåt och lagt på batteripolfett eller kopparpasta...
Hastihetsmätare.

Hej! Har en 245 från -92 där vägm&[…]

Bromsar på S60

Jag böt på en V60 vid ca 10000 mil. Bel[…]

Kopplingen tar högt upp.

Normalt ska det vara ett "spel" I pedale[…]

Dålig broms

Dålig huvudcylinder som läcker internt […]