Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjena som topic säger så undrar jag lite angående det här. När jag kör på 1an till exempel så om jag frikopplar (trycker ner kopplingen) så liksom klonkar det till kan man säga. Vad kan detta vara egentligen? :?:

Sen är det en annan grej som jag lika gärna kan ta med här, den liksom sjunger på 3an, mycket svårt att förklara men man kan kanske säga att den viner och det är bara på 3an den gör så. Är det något att oroa sig för? ??:-/

Jag har en haynesbok och när jag utan speciell anledning hade bilen i neutralläge med kopplingen uppe så upptäckte jag att det uppstod ett missljud, ett litet brumljud och när jag läser i haynesboken så säger den att ramlagerna då är dåliga/slitna. Vad innebär det och borde jag göra något? :o
Luktar renovering eller byte av lådan. Kolla runt på nätet vad en begagnad låda kostar. :(

Mvh GK
Senast redigerad av 1 Severin, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering
Men konstigt ändå, inga symptom annars i form av tex skorrande eller liknande. :shock:

Har varit såhär ända sen jag köpte den och det är bara 1 fd ägare (en äldre herre ;) ) och det har inte blivit bättre eller värre. Vad som kan tyckas är ännu konstigare är att lådan skulle vara så sliten fast att den inte misshandlats eller så (är i toppskick så bara det säger en del om hur den körts också förutom att det var en gubbe).
VolvoElit skrev:Men konstigt ändå, inga symptom annars i form av tex skorrande eller liknande. :shock:

Har varit såhär ända sen jag köpte den och det är bara 1 fd ägare (en äldre herre ;) ) och det har inte blivit bättre eller värre. Vad som kan tyckas är ännu konstigare är att lådan skulle vara så sliten fast att den inte misshandlats eller så (är i toppskick så bara det säger en del om hur den körts också förutom att det var en gubbe).
Nja nu är det väl så att "gubbkörd" inte nödvändigtvis behöver betyda bra körd dessutom kanske han kört lite genom åren och inte tyckt att han behövt serva ordentligt eftersom han kört så lite, men det är bara en reflektion.

När byttes t.ex. oljan i vxllådan, dom som kör lite glömmer ofta att det kan behövas.

Byt olja i vxllådan och om du har overdrive så serva den på en gång. Sen får du väl se om det blir någon förandring.

Mvh GK
VolvoElit skrev:Eller hur menade du med serva? Kan man serva odn på något annat sätt förutom att byta olja i lådan utan att drastiskt plocka isär allt? :wink:
Du har väl en kåpa som kan skruvas loss och där finns väl en sil som bör rengöras så vitt jag vet men du har kanske en annan modell av överväxel som är helt integrerad med vxllådan.

Mvh GK
VolvoElit skrev:Där ser man, var sitter denna kåpa? :shock: Hittar inget i haynesboken om den konstigt nog Tror inte ODn är integrerad med växelådan.
Jag är på semester nu och har bara tillgång till en Haynes för 240 men jag trodde att det var samma OD som i 740. Kolla för säkerhets skull i början av din Haynes, kapitlet med service och rutinunderhåll och titta på 50000 km (5000-milaservice) eller nöj dej med att byta olja i växellådan :)

Mvh GK
Det finns 1000 mil, 2000 mil , 4000 mil och 8000 mils servicar det är lite annorlunda än till 240 men det enda som står med i samtliga intervaller om den manuella lådan/odn är att man ska kontrollera den manuella växellådans oljenivå och det är var 2000e mil.

Jag tror jag gör såhär att jag byter oljan nu 1 gång. Sen efter 1-2 månader så byter jag igen och då kommer det säkert med en del klägg som inte kom med första gången :)

Tackar för hjälpen! :)
Fundering på fälgar XC60-2017

Tack för svar! man blir ju tokig i däck […]

Läs också kommentaren till artikeln, h&[…]

Slangar v70

Fel av mig, evap purge valve sitter bredvid batter[…]

Dålig broms

I höstas köpte jag en huvudbromcylinder […]