Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag börjar få problem med bromsarna på min bil. Det har hällt på i några månader nu men jag tar som exempel en sak som hände igår. Jag skulle ta bilen hem efter jobbet och märker att pedalen är
alldeles stum, fast bilen har stått hela dagen. När jag sedan startar bilen, ja då sjunker trycket som det ska göra men pedalen är alldeles svampig, mjuk och tar jättelångt ner. Ibland kan bromsarna vara bra och ibland är det som jag beskriver... Jag tror att beläggen börjar bli slitna och det kan bidra till att pedalen tar längre ner men det där
med trycket är skumt...

Motorn är en 2.0l utan turbo om det har någon betydelse.

En annan sak är att det pyser eller blåser luft någonstans som om fläkten vore på precis när
man startar bilen. Det håller i sig några minuter för att sen sluta. Först trodde jag att det var fläkten men den var avstängd.
ergo1024 skrev:Jag börjar få problem med bromsarna på min bil. Det har hällt på i några månader nu men jag tar som exempel en sak som hände igår. Jag skulle ta bilen hem efter jobbet och märker att pedalen är
alldeles stum, fast bilen har stått hela dagen. När jag sedan startar bilen, ja då sjunker trycket som det ska göra men pedalen är alldeles svampig, mjuk och tar jättelångt ner. Ibland kan bromsarna vara bra och ibland är det som jag beskriver... Jag tror att beläggen börjar bli slitna och det kan bidra till att pedalen tar längre ner men det där
med trycket är skumt...

Motorn är en 2.0l utan turbo om det har någon betydelse.

En annan sak är att det pyser eller blåser luft någonstans som om fläkten vore på precis när
man startar bilen. Det håller i sig några minuter för att sen sluta. Först trodde jag att det var fläkten men den var avstängd.
Om pedalen plötsligt börjat ta betydligt längre ner kan det tyda på en defekt huvudbromscylinder, när det gäller pysandet kan det tyda på otät bromsservo. Kolla bromsvätskenivåerna samt kolla om det läcker bromsvätska någonstans i bromssystemet.

Mvh GK

Hur löste sig det här problemet?

IMG_2421.jpeg

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]