- tis 18 maj 2010, 20:01
D2 har oxå fått bromskraftsåtervining (regenerering) även D3 o D4 har det från MY11
Moderator: Moderatorer
Kangas1000 skrev:Några tips på vägen är att t ex växla innan 2000 varv och kolla så att du kör med eco-däcktryck.
Nu har ju jag inte ägt en diesel förut så det är väl ett annat körsätt kan jag tänka mig.. Nån som har nån info... eller bara lite tips!?
Kangas1000 skrev:Ja jag ligger knappt under 0.5 liter/mil för tillfället på landsväg. Har visserligen endast kört 35 mil om det nu har nått med saken att göra? Enligt papperet så ska den ju ligga på 0.43 blandad körning det kan det ju knappast bli... får se när man tankar andra svängen och jämnför med trippmätaren.Växla innan 2000 varv = bra tips
Kör man enligt växel indikatorn så känns det som att den vill lägga i 6:an tidigt som attans så att det i princip bara mullar i bilen för att den går tungt.
Nu har ju jag inte ägt en diesel förut så det är väl ett annat körsätt kan jag tänka mig.. Nån som har nån info... eller bara lite tips!?
Kangas1000 skrev:Jädrar vad jag var ute och cyklade... den ligger på ca 1750 när jag ligger på 6:an och precis på 90 km:-)Haha, tänkte väl att den utväxlingen inte var att leka med!
Kangas1000 skrev:Den stora skillnaden mellan en bensin/gas/etanol och en diesel är att en diesel inte är lika "lastkänslig" tack vare högt vridmoment det är det som gör att man kan köra på lägre varv, en diesel är också rent allmänt mer bränsleeffektiv.
gnestakalle skrev:Håller med, gnestakalle angående högt vridmoment.Kangas1000 skrev:Den stora skillnaden mellan en bensin/gas/etanol och en diesel är att en diesel inte är lika "lastkänslig" tack vare högt vridmoment det är det som gör att man kan köra på lägre varv, en diesel är också rent allmänt mer bränsleeffektiv.
Mvh GK (har kört mycket persondieselbilar)
Hej, Har nyligen blivit ägare till en Volvo […]