Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av päpplet
Runt 140kr/st kostar dom tydligen så strax över 2000 kommer det gå på. Det får vänta tills jag får tag på ett jobb om jag ska ha råd med det. Än går den ju :lol:
av rd350
Styckepris ja! Det finns en hel sats ,då bör priset vara ett annat. Så är det med en del av Volvos reservdelar och frågar man inte är det inte alltid man blir informerad om det.
Användarvisningsbild
av crumpets
Är det samma sak i dessa motorer som gör att även vitsexorna kan ticka? Min tickar på rätt fint t.ex., har hört att det är mer eller mindre standard.
av VolvoElit
Ett tips som du kan testa är att byta olja + filter. Det är ju hydrauliska lyftare och dom kan må bra av det. Min 740 glt 16v börjar ticka direkt om man häller i halvsyntet eller mineralolja, den kräver helsyntet. :)
Användarvisningsbild
av päpplet
Den har gått ca 200 mil sen jag bytte olja+filter och jag hällde i helsyntet då. tickat har den gjort i ca 50 mil men det verkar ha försvunnit igen :roll: Men efter lite byteshandel med Dalmans så har jag en till tickande 16V motor så den ska nog få ett oljebyte :lol:
av VolvoElit
Hoppsan, missade att du redan hade skrivit att du hade bytat oljan :roll:

I instruktionsboken så står det att det kan ticka upp till 15 min efter kallstart. Står också att man då inte ska varva mer än 3000 rpm.

Första tanken annars är att du lånade ut den till en gasglad typ som kanske har fått för sig att tex "sota ur den" eller gasat för mycket vid kallstart. Du säger själv att den började låta efter att den varit utlånad, tvivlar ganska mycket på att det skulle vara en slump även om det finns en liten chans. Men liksom, den har gått 37 000 + mil varför skulle den börja låta precis efter att du lånat ut den? :???:
Användarvisningsbild
av päpplet
jaja den tickar då mer och mer sällan så den håller väl på att återgå till det normala :lol: får väl byta lyftare på den i vinter när jag ändå ska byta koppling, växellåda, inredning mm :wink:

Din bil var redan trasig, det var därför[…]

Hej, har även detta problem. Vi har en V70 D[…]

Hastihetsmätare.

Hej! Har en 245 från -92 där vägm&[…]

Bromsar på S60

Jag böt på en V60 vid ca 10000 mil. Bel[…]