Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Jo, emn det skulle ju vara kul att bli klar någon gång :) Men det börjar ju närma sig. Till sommaren så ska det nog ha ljusnat lite. Den stora frågan tills dess är ju garage. S60in "stjäl" ju en hel del pengar för tillfället, men det är som det är. Är i nuläget optimistisk inför sommaren att det ska kunna ha hänt en hel del tills dess :)
Tja.

Jävligt fin bil får jag säga.
Undrar en sak bara, är det inte lite jobbigt med all den kraften som du vill ha i bilen med fwd????
Rwd och awd funkar väl bättre och blir stabilare???

Rätta mig om jag har fel.
rüttner skrev:Tja.

Jävligt fin bil får jag säga.
Undrar en sak bara, är det inte lite jobbigt med all den kraften som du vill ha i bilen med fwd????
Rwd och awd funkar väl bättre och blir stabilare???

Rätta mig om jag har fel.

Tackar 8)

Den ständiga diskussionen vilke ändå av bilen som är den optimala att driva i... :D Nu är jag långt ifrån en expert i ämnet man kan väl försöka reda ut lite:

Visst är effekt och framhjulsdrift inte den bästa kombinationen om man enbart ska åka rakt fram. Karossen reser sig över drivhjulen vilket leder till sämre fäste, går ju naturligtvis att labba lite med hjulupphängning och styrsystem för att komma runt. Boggningar brukar folk nämna som ett klassiskt problem med fwd vilket inte är hela sanningen. Ja, boggningar är vanligt, men veror oftast på för dåliga bussningar i framvagnen samt för lite effekt. Bogga kan man göra oavsett drivning. Med bakhjulsdrift så "sätter sig" karossen med ökat fäste som följd. Men med bakhjulsdrift så kommer även lite högre transmissionsförluft eftersom en vinkelväxel kostar mer att driva runt. 4-kraffs är i detta sammanhang både det bäst och sämsta beroende på bil. Dels va vi tillbaks på det här med transmissionförlust som i ett riktigt 4-kraffs är enorm, man får räkna på att ändå upp till 20% av effekten försvinner i drivningen, till skillnad från fwd som kostar runt 10% och rwd som kostar 12-15%. Och har man inte behov av 4-kraffs under hela repen så blir ju de extra delarna i drivlinan bara onödig dödvikt och ökade förluster att släpa på. Men å andra sidan så har man det bästa greppet ocm man har ett vettigt system.

Pratar man därmot på bana så blir det lite annorlunda. En fwd blir ju av naturen understyrd, vilket man lär kompensera med höjden på karossen, framförallt bak. I princip är det ju så att desto högre den är kontra framänden desto vingligare blir den men understyrningen minskar. En fwd lär för den saken skull alltid vara högre bak än fram. På en rwd spelar detta mindre roll eftersom mankan kompensera med gaspådrag istället. Vilket för oss till nästa punkt som är fäste. En rwd som tappar fästet på drivhjulen vill ju av naturen vända runt, medans man i fwd bara åker rakt fram till man återfår fästet. Tappar man däremot fästet på bakhjulen med enfwd så kan man ju så länge man har fäste på drivhjulen i princip alltid dra bilen in i rätt spår igen. Tappar man fäste på framhjulen i en rwd så åker man ju i sidled.

Varför detta långa utlägg? Jo, för att under dem flesta mil som avverkas på vanliga väger i normala hastigheter spelar det inte så stor roll i vilken ändå bilen driver. Toppeffekt/vrid blir också ganska ointressanta med tanke på den låga grundeffekten. Boggarna är ju bortbyggda sedan länge. Fästet blir det lite jobb med, kommer ju köra diffat med med en annan låda för längre utgående vridmoment och även sänka laddtryck på 1:an och 2:an. Men såna problem får man även med rwd med samma effekt. Sen beror det ju på vad man ska använda bilen till. Labb med chassie kan ju ändra mycket av ovanstående. Men desto mer man optimerar ett chassie för en viss uppgift, desto sämre funkar det i andra lägen. Naturligtvis spelar ju även däck in i sammahanget.

Skulle jag själv välja så hade jag haft 4-kraffs men med fwd's transmissionsförlust för hur man är vrider och vänder på det så finns det ingen drivning som är bäst i alla lägen.
Nu va det längesen det hände nåt i den här tråden. Men kan väl uppdatera läget då jag får frågan hur det går lite då och då.

Sen den ställdes av i höstas så har det inte hänt så mycket. Den har bara stått uppallad i väntan på bättre tider. Har handlat lite prylar, varav senaste och dyraste förvärvet landade idag. Tog tid att få det, men det har ju inte varit någon panik. Projetet ligger fortsatt i malpåse och tankarna på försäljning har funnits, men jag fortsätter att vela i den frågan.

Bild
Investerat i ett Autronic SM4 som ny motorstyrning, fördelaren byggs bort till förmån för separata spolar. Lär handla på mig ett par saker till som behövs för den installationen, men men den stora biten är inhandlad. Så nu har man kvällslektyr i form av en tjock instruktionsbok som ska lusläsas ett par gånger innan installationen påbörjas. Det är en hel del att begrunda om man vill lyckas. Men det blir väl en fråga att ta tag i till vintern som det ser ut i skrivande stund.

Nya skivor fram (AP) har köpts och ligger på lager i väntan på montering. Planen är väl att montera dem innan Rättvik som lär bli den enda träffen i år med 850in :(

Obefintligt garage fortsätter att vara det stora hindret för att kunna jobba vidare. Letar runt, men det är omöjligt att hitta nåt vettigt som det verkar. Löser det sig, eller rättare sagt, det måste lösas snart. Sen kan det väl börja hända grejjer på riktigt.
Grymt 8) Tungt att du orkar lägga såpass mycket pengar på ett projekt du själv är osäker över :o Är ju aldrig man får tillbaka ens hälften av pengarna från ett projekt vid ev. försäljning.
Har ju försökt sålt den utan framgång några gånger tidigare och jag vet at när jag tar ner den från pallbockarna i år och åker första turen i år så kommer jag inte kunna sälja den... :D Eller jo, men det är ingen som slnatar upp för den, däremot är det nån enstaka här och var som frågar pris på den. Att pengarna försvinner, ingen ekonomiskt sinnad människa har en dyr hobby.

Nu så ska lönen inväntas och så ska det handlas bredbandslambda, laddtrycksstyrning, spridare och kanske lite bränslesystemsdelar, beroende på hur finanserna ser ut.
Får väl se, ska väl åka och hämta ett par saker till den i veckan och ta ner den från pallbockar och så. Sen ska den väl tvättas och förhoppningsvis ta mig till rättviksträffen och hem igen, och det är den enda träff som jag kommer åka med den till i år som det ser ut. Filmer är det dåligt med, har nån gammal som är tagen med mobilen bara och är rätt ointressanta.
Varit och startat den. Nu ska bara lite småsaker ordnas inför helgens färd till Rättvik. Den ska tvättas framförallt och snyggas till och städas lite invändigt. Skippar bromsbytet fram eftersom jag tänkte låna 18"-fälgarna till S60in istället. Och den ska ju inom snar framtid ställas av igen är det tänkt så då skan den lika gärna ha Thor-fälgarna. Hon startade direkt och gick precis som fint som den brukar. Så nu är man ju egentligen lite taggad på att fixa fram större spridare och större lmm så man kan prova den lite mer... Suger ju rätt rejält att man inte kan gasa på utan att riskera läskiga fäljder :(

Och som jag trodde och egentligen visste - så fort man hörde ljudet och känner vibrationerna och känslan under den ytterst korta provturen så vill man ju egentligen inte göra siog av med den :D
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
230fk går snålt

Nej nej jag bara visade vad jag menade med fullga[…]

Har precis beställt en likadan av en lokal el[…]

Bilen ryker från motorn

Hej. Skulle starta bilen nu vid lunch och så[…]