rüttner skrev:Tja.
Jävligt fin bil får jag säga.
Undrar en sak bara, är det inte lite jobbigt med all den kraften som du vill ha i bilen med fwd????
Rwd och awd funkar väl bättre och blir stabilare???
Rätta mig om jag har fel.
Tackar 8)
Den ständiga diskussionen vilke ändå av bilen som är den optimala att driva i... :D Nu är jag långt ifrån en expert i ämnet man kan väl försöka reda ut lite:
Visst är effekt och framhjulsdrift inte den bästa kombinationen om man enbart ska åka rakt fram. Karossen reser sig över drivhjulen vilket leder till sämre fäste, går ju naturligtvis att labba lite med hjulupphängning och styrsystem för att komma runt. Boggningar brukar folk nämna som ett klassiskt problem med fwd vilket inte är hela sanningen. Ja, boggningar är vanligt, men veror oftast på för dåliga bussningar i framvagnen samt för lite effekt. Bogga kan man göra oavsett drivning. Med bakhjulsdrift så "sätter sig" karossen med ökat fäste som följd. Men med bakhjulsdrift så kommer även lite högre transmissionsförluft eftersom en vinkelväxel kostar mer att driva runt. 4-kraffs är i detta sammanhang både det bäst och sämsta beroende på bil. Dels va vi tillbaks på det här med transmissionförlust som i ett riktigt 4-kraffs är enorm, man får räkna på att ändå upp till 20% av effekten försvinner i drivningen, till skillnad från fwd som kostar runt 10% och rwd som kostar 12-15%. Och har man inte behov av 4-kraffs under hela repen så blir ju de extra delarna i drivlinan bara onödig dödvikt och ökade förluster att släpa på. Men å andra sidan så har man det bästa greppet ocm man har ett vettigt system.
Pratar man därmot på bana så blir det lite annorlunda. En fwd blir ju av naturen understyrd, vilket man lär kompensera med höjden på karossen, framförallt bak. I princip är det ju så att desto högre den är kontra framänden desto vingligare blir den men understyrningen minskar. En fwd lär för den saken skull alltid vara högre bak än fram. På en rwd spelar detta mindre roll eftersom mankan kompensera med gaspådrag istället. Vilket för oss till nästa punkt som är fäste. En rwd som tappar fästet på drivhjulen vill ju av naturen vända runt, medans man i fwd bara åker rakt fram till man återfår fästet. Tappar man däremot fästet på bakhjulen med enfwd så kan man ju så länge man har fäste på drivhjulen i princip alltid dra bilen in i rätt spår igen. Tappar man fäste på framhjulen i en rwd så åker man ju i sidled.
Varför detta långa utlägg? Jo, för att under dem flesta mil som avverkas på vanliga väger i normala hastigheter spelar det inte så stor roll i vilken ändå bilen driver. Toppeffekt/vrid blir också ganska ointressanta med tanke på den låga grundeffekten. Boggarna är ju bortbyggda sedan länge. Fästet blir det lite jobb med, kommer ju köra diffat med med en annan låda för längre utgående vridmoment och även sänka laddtryck på 1:an och 2:an. Men såna problem får man även med rwd med samma effekt. Sen beror det ju på vad man ska använda bilen till. Labb med chassie kan ju ändra mycket av ovanstående. Men desto mer man optimerar ett chassie för en viss uppgift, desto sämre funkar det i andra lägen. Naturligtvis spelar ju även däck in i sammahanget.
Skulle jag själv välja så hade jag haft 4-kraffs men med fwd's transmissionsförlust för hur man är vrider och vänder på det så finns det ingen drivning som är bäst i alla lägen.