Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

För ett tag sen gick bränslepumpen sönder, bytte den idag. Fösökte starta men utan resultat, jag mätte i sockeln i bagagen, finns ingen plus dit bak. Minus finns. Testade med separat plus och minus direkt från batteriet, och pumpade friskt fram till spridarrampen. Alla säkringar är hela. Så jag misstänker att ett relä är trasigt.
Har försökt hitta i Haynes bok vilket relä som är vilket, utan resultat.
Denna 740 har bara en pump i själva tanken,(finns ingen under bilen) samt har den ett väldigt annorlunda tändsystem och saknar vanlig luftmassemätare, någon slags givare istället.

Vilket relä är bränsle och spridar relät?
Vad alla andra relä till?

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... age=943034

I motorutrymmet, Vad är Dessa Mojänger för nåt?

1. ?
2. Tändmodul?
3. Luftmätartjofräs?
4. På alla andra 740 jag sett sitter på insidan av skärmen vid spolarvätskebehållaren, någon tändmodul eller relä liknande grej. Min bil saknar sådan.
5. Spridarrelä?

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... age=943037
Om du tittar längst upp i den här forumskategorin finns det en klistrad tråd som heter informationstråden. I den finns det en länk som heter reläplacering...
Men det är det vita, nr 2 i din bild du ska titta på. Lossa kåpan och kolla lödningar.

Motorrumsbilden:
1. MAP (Manifold air pressure) Givare som mäter undertrycket i insuget. Regina använder den, spjällägesgivaren och lufttempgivaren för att räkna ut luftmängden. I stället för luftmassemätare alltså.

2. Tändspole med inbyggd tändmodul, därför saknas 4.

3. Lufttempgivare

4.-

5. Japp, spridarrelä.
Jahopp, Ett nytt problem har uppstått, jag bytte Bränslerelät, så nu kommer det soppa fram till spridarrampen, och det kommer ur alla spridarna. Dock är jag osäker på trycket ut ur spridarna om det kommer en "dusch" eller bara rinner ur dem. (då jag vred på tändningen och min polare observerade).

Jag har gnista på stiften, som dessutom är bytta för någon vecka sedan.

-Så nu vet jag inte vad jag ska göra här näst? Någon som har ett förslag??

Den "nya" soppapumpen jag fick tag på satt på en 745 90-92 och var lite mindre än den som satt i min orginal. Kan problemet vara att den "nya" pumpen inte trycker fram lika många Liter/minut som den förra?
Senast redigerad av 3 Waldemar, redigerad totalt 0 gång.
Om det satt Bosch LH 2.4 på den andra bilen gissar jag att det är förpumpen du fått tag på, den bilen hade två pumpar. Den andra sitter under bilen tillsammans med bränslefiltret. Du har Regina vilket jag aldrig mekat med.

Bosch Lh 2.4 fick bara en pump först 1996.

Så svaret på din fråga är: Ja, det är det som det kan bero på.
Okej.... Jag har nu testat hur mycket som kommer ur spridarna.
När man försöker starta kommer en kort stråle bensin samtidigt ur vardera spridare med en intervall på ca, 1,5-2 sprut/sek.

Det blir ingen "dusch" men samtidigt rinner det inte heller , utan en tunn strål som har rätt bra fart, inte normalt?

Borde den inte starta, eller bluddra till ändå?

så jag måste alltså få tag på en exakt lika dan pump eller laga den gamla?
Waldemar skrev:Någon som har nån idé om varför den inte vill starta?
Du måste byta till rätt typ av bränslepump, den du satte dit har alldeles för liten kapacitet.

Om du bara får en stråle så funkar det inte för det blöter bara ner stiften, det måste finnas en bränsle/luftblandning som kan antändas i förbränningsrummet och det uppnås endast om det ur spridarna kommer en "bränsledimma".

Mvh GK
Har lödit dit den gamla pumpen på den nya armaturen. (Då den gamla armaturen var genomrostad och man kunde se rakt igenom).
vred på och av tändningen några gånger, så jag hörde pumpen surra, den surrade mindre och dovar för varje gång, efter jag vridit på och av tre-fyra gånger var pumpen tyst. provade att starta, den Startade direkt och gick sedan på tomgång i 30 sek, sen började den bluddra och dog. Har försökt starta den efter det, men det bara bluddrar lite.

Vad kan det vara nu för fel?

Upptäckte att kabelstammen på den nya armaturen har mindre diameter på både minus och pluskabeln, om man jämför med den gamla armaturen samt kabelstammen som kommer från reläet och säkringshållern. Kan felet bero på för lite ström till bränslepumpen? Att den nya kabelstammen har en för liten diameter?
hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]

Ja, det är nog bara att vänta till mitte[…]

Hastihetsmätare.

Du behöver inte ha vägmätare som fu[…]

Trög växling ...

Trevligt att få vara med igen. En fråg[…]