Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

När min sambo var ute och körde en sväng idag så kom hon hem och sa att det lukta bränt om bilen. Jag kände inget när jag var ute och kollade och körde då iväg ut på motorvägen mot Göteborg. Efter nån kilometer så började det skaka/vibrera höger bak så jag stannade och gick ut och tittade och allt såg helt normalt men fälgen var glödhet och det luktade bränt som bara den.
Det låter inte konstigt, typ skrapande eller nåt när jag körde hem igen men det blir varmt som bara den och luktar faaan.

Jag är tyvärr ingen bilmek men har inte heller tummen mitt i handen så jag undrar om det finns några tips om vad det kan vara och om det går att avhjälpa själv. Jag är ju i skriande behov av bilen går att köra då semestern har börjat.

Hoppas på snabba tips

Mvh Mollan
Senast redigerad av 1 mollan, redigerad totalt 0 gånger.
Jag har nu haft loss bromsok och bromsklossar och gjort rent,smörjat mm. Efter det snurrade hjulet lätt och fint.
Körde sedan en liten sväng och stannade, gick ut och kände på fälg och skiva och det var varmt som satan. Vänstersidan var hur sval som helst.

ag hissade upp bilen hemma och försökte snurra på hjulet, det gick knappt att rubba, vänstersidan däremot snurra hur fint som helst.

Vad kan det vara för fel ?????
Kan det bete sig såhär om man har luft i bromssystemet ?
Om man skall byta oket är det svårt att få loss bromsslangen från oket då ?
Är det vanligt att bromsslangen separerar invändigt och ger detta symptom ?

Det är nog i princip omöjligt att köra iväg bilen till en verkstad nu då hjulet är i princip fastlåst.

Jag tror inte det är handbromsen som spökar för jag har inte rört den sedan problemet uppstod.
mollan skrev:Kan det bete sig såhär om man har luft i bromssystemet ?
Om man skall byta oket är det svårt att få loss bromsslangen från oket då ?
Är det vanligt att bromsslangen separerar invändigt och ger detta symptom ?

Det är nog i princip omöjligt att köra iväg bilen till en verkstad nu då hjulet är i princip fastlåst.

Jag tror inte det är handbromsen som spökar för jag har inte rört den sedan problemet uppstod.
Tror inte det är luft i bromssystemet, bromsok eller handbroms känns ganska 100%igt.
Se till att ha nånting att värma med för att lossa slangen.
Ta bärgare till verkstad om du inte kan lokalisera felet, brukar vara prisvärdast. :twisted:
Hur gick det att trycka in kolven i oket när du fixade med bromsen?
Har du lyft lite försiktigt på gummit och tittat hur det der ut samt om gummit är helt?

Kan vara så att kolven är rostig och att det då kärvar fast så fort du bromsar.
Kolven ska gå lätt in och ut i oket.

Kan vara nämnda fel som fler här i tråden skrivit, men jag undrar om det inte är kolven i oket som kärvar är det vanligate i såna här fall, speciellt som du skriver att du tait isär sakerna och satt ihop det igen och att det då rulla bra ett tag, tills du körde igen då fastna den.

Om det är så och du inte vill byta oket just nu så kan du trycka ut den ungefär max den går ut när bromsbeläggen är max slitna, inte längre för då kanske du inte får in den igen, kan vara svårt.

Sen tar du ett väldigt fint sandpapper eller smärjeduk och drar försiktigt runt kolven håll upp gummit försiktigt så det inte skadas. Samt efter det tryck kolven in och ut flera gånger till den går lätt, även ny bromsvätska kan vara bra om den inte är byt på länge.

Så här gör man oftast när det är väldigt svåra att få tag i ett ok till en uda bil. Men vad säger att det inte ska fungera även på en nyare bil. Har gjort det själv på gamla uda billar med väldigt gott resultat.

Kanske inte det verkstan rekomenderar men har fungerat fint för mig på ok som strullat, utan att renovera oket.

Mvh
Andis

@Soffantjejen , All garanti är ju fritt att[…]

Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]