NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fellow
Hallo!
Panik nu när jag måste ha nya däck och är helt grön på detta!
Har kikat på Två olika nu som jag står och velar mellan.
Fått goda rekommendationer om Nokian Hakka Z.
Även hört Mycket gott om Michelin Pilot Sport PS2.

Jag har nu Kumho Ecsta så lär bli nöjd vilket jag än tar.
På mina däck nu står det 225/40-18 88W, vad står 88 för?

Det här är då kandidaterna
Nokian
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d ... sowigan=So

Michelin
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d ... sowigan=So

På Nokian däcket står det 92 istället för 88 så betyder det att jag inte kan köra på det?
Rätt stor skillnad i pris.
Men Nokian Hakka Z tog dem 2300 kr i min däckaffär hemma och 1300 på nätet? Känns skumt!

Sen har jag även kikat på Michelin Pilot Sport 3, erfarenheter om dessa?

Mycket frågor här nu men vill köpa ett par prestandadäck som fortfarande håller riktigt låg ljudnivå!
Användarvisningsbild
av FredrikSvensson
Nu är det så att det Nokian däcket du har hittat på däckonline heter Z G2 inte Hakka Z som det heter som du har fått pris på hemma. Z G2 är ett europa däck med en annan gummi blandning än Hakka Z som är gjort för våra behov här uppe norden.
Man ska aldrig jämföra dom två däcken med varandra.
Vill du ha ett prestanda däck med låg ljudnivå så rekomenderar jag verkligen Hakka Z.
av LasseRe
Siffrorna före t ex W är ett belastningsindex, ju högre tal desto högre axeltryck tål däcket. Min V50 D5 ska ha minst 91. Du kan kolla vilka däck du ska ha genom att gå in och söka på ditt regnummer på Transportstyrelsens fordonsinformation. W är ett hastighetsindex (max 270km/tim). V=240 km/tim. Detta index får inte understiga bilens maxhastighet. Vinterdäck är undantagna.
Användarvisningsbild
av CabBO
När jag hade min S60 T5 MY02 så hade jag Michelin Pilot Sport PS2 och jag tyckte dom var hårda/stumma och spårade en del. När jag sen skulle byta 2 av dom så pratade jag med volvo om detta. Dom menar att dessa däck igentligen är för avancerade/effektiva och passar bättre till en volvo R modell (300hk), porsche och andra motorstarka bilar. Frågan är vad som passar din bil.

Dagens vägar tillåter max 120km/tim och för att klara körkortet mindre än 150km/tim. Då behövs inga 240km däck, om du inte skall köra i Tyskland förstås :lol:

Hör med däckkillen vilka däck som passar din bil så det passar körstil, komfort och hastighet (och kanske plånbok :D )
Användarvisningsbild
av Fellow
Bra feedback! Då vet jag hatt det är Hakka Z det ska stå endast i sådanna fall! Får leta vidare efter dem däcken då dem inte fanns på däckonline.

Cabbo jag vet att de blir lite spårigare med däcken men det är det allmänt med 225 i bredd. Kör rätt hårt ibland och har väldigt kurviga vägar så att de bettar vill jag gärna:)

Hittade Pilot Sport 3 på bythjul för 1530 kr styck, låter prisvärt! Men vill inte köpa dessa förrns jag kikat närmare på Hakka Z då dessa verkar hålla den komfort jag vill ha samt prestanda!

http://www.bythjul.com/?page=129&item=37678

Känns rätt vanligt på dessa... S&a[…]

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen L[…]

@fjohan82 , Sett det där med mattorna p&arin[…]

244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]