Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#417986
Hallå.

Skulle mäta tändkablarna igår och såg att det samlats mer olja under tändstiftskåpan. Blir väldigt fundersam.
Det kommer INTE från oljelocket, det är redan kontrollerat. Har gjort rent runtom oljelocket och det är fortfarande helt rent.

Det finns ett hål vid tändkablarna som är fyllt med olja. Verkar som att det kommer upp olja från hålet. Har fått veta att hålet är för dem som har luftpump?? Men hur gör man för att plugga igen hålet? Det är inte roligt att det geggar ner med olja.

Här är en bild på hålet som jag pratar om:

Bild
Senast redigerad av 1 timebandit, redigerad totalt 0 gånger.
#417990
Åk till skroten och hitta en bil som har nåt skruvat i det hålet. Är det gängat ?
Jag har en slang från min vevhusvent upp dit för Turbo motorn. Kanske det är det hålet ...
#417991
Nej, har för mig att det inte var gängat. Tycker det e konstigt att man väljer å ha ett helt öppet hål på det viset. Och ännu jobbigare så verkar det tryckas ut lite olja där, kanske inte jättemängder men på 1500mil så blir det lite smutsigt =)
#418033
Ang din tidigare förfrågan på svenska85x70klubben så tror jag att det handlar om en vevhusventilationshistoria.Om du nu anser att det lilla som kommer ut är störande så hitta en lämplig gummiplugg modell tändstiftshatt, koppla på en slang och led ut den utanför tändstiftskåpan.Antingen detta eller tätare rengörningar under kåpan vilket du nu själv föredrar.

http://www.svenska85x70klubben.se/forum ... hp?t=26830
#418042
Det kanske inte vore omöjligt.
Jag tror inte det är meningen att det skall tryckas ur någon olja där i normala fall?
Om hålet tillhör vevhusventilationen så betyder det att det börjar täppas till (skriver börjar för att det inte är några större mängder ännu). Dags för genomgång av vevhusventilationen då.

Har faktiskt kollat på Pettssons's hemsida och jag skulle nog klara av allt utom att ta ner oljetråget för rengörning.

@Pettsson: Om du läser detta, är detta något som du skulle tänka dig hjälpa folk med? Ungefär som med din "tjänst" om kopplingsbyte osv?
#418055
timebandit skrev: Jag tror inte det är meningen att det skall tryckas ur någon olja där i normala fall?
Om hålet tillhör vevhusventilationen så betyder det att det börjar täppas till (skriver börjar för att det inte är några större mängder ännu). Dags för genomgång av vevhusventilationen då.
Om det är hålet för vevhusventen, så är väl det troligaste att tidigare ägare fuskat och plockat väck slangen dit, när vevhusventen blivit täppt.
I så fall är det bara att bygga ihop det igen och kolla vevhusventen.
#418075
Ja, tydligen är det till vevhusventilationen! Nu är det fler som gått på den linjen.

Då undrar varför i helvette man plockar bort den? Vad skall bli bättre genom att inte ha kvar slangen?? Eller har det bara blivit bortglömt?

Nu behöver jag bara en sprängskiss å artikelnummer vad jag behöver köpa för att återställa detta.

Edit:

Jag tror nästan att det inte skall sitta någon slang/rör där. Måste ha ändrat konstruktionen någongång.
Kollar man på Pettsson's mektips: http://pettsson.com/reng-vevhusventilation-t5.html
så ser man även hålet på motorn. Där sitter inte heller någon slang eller rör.
Tror väl inte att Pettsson kan ha lyckats å missa detta? :) Så jag tror nog att det dessvärre skall vara så.
av *pettson*
#418112
Hålet är till för dom modeller som har luftpump, det hålet är upptaget oavsett om där är pump eller inte. Däremot är det inte nåt hål i nederdelen av toppen. Normalt sett läcker det inte ut olja till det hålet, klistret mellan kåporna ska hålla tätt. MEN..Gå in på volvo och köp en plugg att knacka ned. Det bör dom kunna lösa, det finns nämligen.
#418119
*pettson* skrev:Hålet är till för dom modeller som har luftpump, det hålet är upptaget oavsett om där är pump eller inte. Däremot är det inte nåt hål i nederdelen av toppen. Normalt sett läcker det inte ut olja till det hålet, klistret mellan kåporna ska hålla tätt. MEN..Gå in på volvo och köp en plugg att knacka ned. Det bör dom kunna lösa, det finns nämligen.

Fasen va gött å höra. Du är ovärderlig Pettson!
Hoppas dem har koll på sina saker här på Bilia då... =D
Vet du om pluggen eller hålet heter nått speciellt så jag vet vad jag skall hänvisa till? Vet att dem som jobbar där inte är så smarta ändå...
#418433
Nu har jag vart på Bilia och killen tror sig hitta vad jag menade...

Propp = 986815
Packning = 11996

@Pettson: Är detta rätt artikel tror du? :)

Edit:

Jahopp, då var det som jag misstänkte från början... Jag fick fel del och dem kan inte lista ut vad det är jag behöver...

@Pettson: Du sitter inte på mer information om denna delen? Artikelnummer, namn osv?
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]