Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av impendill
Hej!

Jag har precis fyllt på mitt system med kylmedia.
När jag står still och öppnat motorhuven och slår till ACkompressorn så slår den till och från med olika intervaller.
Ska den göra så? Är det så kompressorn arbetar? Det var ca 15 grader ute vid tillfället.

Anledningen till att jag frågar är för att sist systemet var trycklöst och jag satte på AC:n så stod kompressorn och slog till och från ungefär var 5:e sekund.

Nu gör den ungefär samma sak fast med 10-15 sekunders intervall. Det är lite olika.

Någon som vet om de ska göra så? Det kommer ju en massa kalluft så den fungerar ju, men frågan är om jag har en läcka och att det håller på att läcka ut igen. Fyllde för 4 dagar sedan.
Användarvisningsbild
av Severin
Den ska göra så, ju varmare ute ju längre intervaller så det är graderna ute som styr hur länge den ska "gå in"
Användarvisningsbild
av CarMan
om du nu fyller systemet för andra gången utan att ha lagat det så är det fortfarande bara en tidsfråga innan det slutar funla igen.

bilen vill ha en konstant tempratur på förångaren, är för ångeren för varm så sartar kompressorn, & när den är tillräckligt kall stannar den, därför slår den till/från.

om du saknar gas i systemet så kommer systemet at stänga av kompressorn innan rät empratur nåts i förångaren, på grun av att system trycket sjunker för mycke på lågtrycks sidan, därför slår kompressorn lite oftare när man har ont om gas.

men struna helt i hur den slår till/från. gå på hur kallt du har i munstyckena!
av impendill
Hej!

Jag har en läcka, men de kunde inte hitta den. Trots att det provtryckt och felsökt.
Det tar ungefär ett år så är systemet slut.

Så han tyckte att jag skulle fylla en gång om året än att lägga ner flera tusen kronor på att försöka hitta och reparera.
Det kan kosta uppemot 8000 kr trodde han.

Om läckan blir större går den ju att hitta lättare va?
av Gelis
Precis som carman skriver mät tempen i mittmunstyckena, vid runt 20° yttertemp ska tempen ligga på ca 8°, max kyla på reglagen och helst lite varv på motorn.

Normalt att kompressorn slår till o från med korta intervaller så länge du får ut kall luft ur munstyckena. Finns ingen anledning att den ska vara inkopplad mer än nödvändigt.
Användarvisningsbild
av erikn
En kompletterande fråga enligt kommentar ovan, om det INTE blir 8 grader på luften inne men man har rätt tryck i systemet, vad kan det vara då? Om luften är varmare än 8 grader, kompressorn går i stort sett konstant vid tomgång, med rätt tryck i systemet (vakumsuget 3 timmar innan påfyllning) vad finns det för felkällor då?
Användarvisningsbild
av js1
Prova och håll 1500 varv på motorn!
Kolla så du har stängt airmixreglaget?
Det kan ju ta en stund innan du kommer ner i temp, speciellt om bilen stått i solen och allting är genomvarmt. Men har du kört en 5-10 min ska inluften i mittspjällen ligga mellan 5-8°C om du håller en 1500varv på motorn.
(Min kan gå ända ner mot 3-3,5° om jag står still och håller jämnt varv på motorn)
Användarvisningsbild
av CarMan
ja läckor är svåra att hitta, men det är igentligen inte tillåtet att fylla om systemet har en läcka.

Ditt system läcker troligtvis i evaparatorn, något en van volvo mek hittar (om det är extremt litet lakage så hittar han det andra gången om han fyllar spårmedel första gången)
"Limp home mode" ?

Gåtan verkar vara löst, det verkar som […]

Från en lekman: Går inte bromsar p&ari[…]

B230fk saknar kraft

Det är nog flera saker i kombination på[…]

Spolning av automatlåda

Niemi bil i Luleå tog 5400:- sist för[…]