Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av päpplet
Hämtade min bil idag sen jag haft den utlånad. När jag startade den hörde jag en högt tickande som jag tror är en spridare eller ventillyftare och det låter högt.
Det hörs utan problem in i bilen i 90km/t. Det underliga är att det försvinner ibland när jag släpper gasen eller gasar till och är borta ett tag innan det kommer smygandes tillbaka.
Jag vet att urtrampningslagret är dåligt men det försvinner inte när jag trycker ner kopplingen.

Vad kan det vara för fel? Oljan är bytt för ca 100 mil sen och är 5w40 helsyntet med nytt org oljefilter och olja finns i. Den har låtit så här ibland vid kallstarter men det har blivit tyst efter en sekund då och inte kommit tillbaka.
av volvo944gl
Kolla efter grenrörsläck. det låter exakt samma!
Användarvisningsbild
av päpplet
Jo jag vet men jag tycker det låter på tok för högt för att vara det och det låter mer från samma sida som insprutet.
Kommer mer sällan idag men det är då långt ifrån bra.
av volvo944gl
ta en skruvmejsel och sätt mot örat och sen mot ventilkåpan och se om det kommer där ifrån.
vet det låter konstigt. men det kan funka
Användarvisningsbild
av päpplet
Kan det vara farligt att åka med den om det är en lyftare som börjar säcka ihop? Tänkte så den inte kärvar fast ute så ventilen kroknar eller så.
Det borde vara en lyftare när det är samma ljud som när man kallstartar bilen innan oljetrycket har kommit upp och den har trots allt gått 37500 mil så det borde vara dags för lite ventiltick.

Lite drygt är det bara att åka på byn med den för folk vänder sig om för att kolla vad det är som låter så illa :???: Låter som det skulle sitta något i fläkten och smattra...
av volvo944gl
okey. men montera av kamremmen och kammen och lyft av en tryckare och se om den är dålig. det ligger 1 liten gummi ring som dämpar tickandet.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Med tanke på att 16V har samma konstruktion på lyftare som 850 (10V) som är kända för att ticka så kan man väl tänka sig det. Och har den dessutom gått 30k+ mil så lär dem vara inne på sista versen. Dem bör inte kunna fastna med ventilen ute, utan dem tappar väl bara trycket och öppnar inte istället. Det är ju inte farligt rent mekaniskt med påverkar ju preestanda och gång negativt. Oljudet kan förvärras om oljepumpen inte kan få fram rätt flöde pga igensatt sil eller igengeggade kanaler.
Användarvisningsbild
av päpplet
De känns ibland att den inte går riktigt rent och verkar gå på 3½ cylinder så det är nog en lyftare som börjar tacka för sig.
av rd350
Hej! Det är vanligt att ventiltryckarna ger upp på 16v. Tänk på att få en hel sats med alla sexton om du bytar. Denna sats är (var?) väldigt billig sist jag bytade tryckare, det var dock några år sen :wink:

Läs också kommentaren till artikeln, h&[…]

Slangar v70

Fel av mig, evap purge valve sitter bredvid batter[…]

Dålig broms

I höstas köpte jag en huvudbromcylinder […]

Kopplingen tar högt upp.

Jag har läst på litegrann. Om man har e[…]