Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av figge77
halloj!

har precis svetsat lite golv i en 740. plåten jag använde mig av "lånade" jag från jobbet. det är 0,8mm aluzink. e väl galvad plåt.

nu till frågan, ja ser på min hylla diverse sprayburkar men är inte riktigt 100 på vad som kommer funka bäst.
de som finns är
washprimer
kallgalv
hagmans rostskyddsgrund 1k röd
div lackfärger.
samt några olika tunnflytande och tjockflytande rostskydd.
ska även finnas en hink underredsmassa oxå.
hittade även en burk hagmans rostskyddprimer som man penslar på.

vad ska man ha på för att slippa göra om jobbet på ett tag.
av Cicaro
Vill slå ett slag för hammarlack. Testade det på en bil förra sommaren och de ställen där det var plåtrent eller "rostrent" har ingenting hänt(har haft lite lacksläpp där jag blaskade på ovanpå befintlig underredsmassa p.g.a. tidsbrist), inte ens trots de otaliga stenskott som varit har lyckats slå hål på skiktet.

Dessutom så verkade bilprovningen gilla det både jag och en bekant som utförde samma behandling när min gick igenom med blanka papper fick beröm för att underredet var fint!
av figge77
ja hammarlack är bra skit!
blästrat 2 uppsättningar plåtfälgar på jobbet och målat me hammarlack. funkar skitbra till det.
men problemet med hammarlacken är ju att man inte kan lägga på nåt annat efter.
av Cicaro
Nope, det är klart, man kan inte läggapå så mycket uppepå, dock så ett underrede behöver man inte på så mycket uppepå hammarlacken den står emot bra :)
av figge77
slutade med att jag körde på kallgalv och sedan underredsmassan. tiden får utvisa hur smart det var
suck gamla bilar! skulle dom göra dessa bilar nya skulle ja köpa en direkt
av Volvo740an
Det var inte ett bra val. Kallgalv kräver en primer ovanpå sig för att fungera. En bra kombination hade varit

Kallgalv - 2k Epoxprimer - Rostskyddsmedel tex vaxbaserad = helt ok

Det kommer inte att hålla någon längre tid, hur länge det håller beror givetvis mycket på förhållandena och klimatet.

Sorry men så är det tyvär
av figge77
vart får man tag på ex hagmans epoxy ? verkar vara hemliga kgb grejjer.
biltema har slutat sälja sin motsvarighet.

Om det är samma när du ändrar fl&au[…]

Äntligen va det dags. IMG_1397.jpeg

Din bil var redan trasig, det var därför[…]

Hej, har även detta problem. Vi har en V70 D[…]