Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Carina
Tjo!

Har nu "uppgraderat" mej med annan bil efter en stöld i julas.
Blev en 850 GLT 2.5 - 95 istället för min gamla 93 GLE

Min fråga/fundering är nu då;
Är det fullt normalt att den ska dra så ini h****e med bensin??!!!
Snittar den på runt 2 liter milen och då är jag inte "tung i foten"
Varvtalen ligger runt 800-900
Startar kanon (förutom nu när startmotorn börjar bråka verkar det som)
Pigg förövrigt..
Har inte kollat felkoder, men borde kanske göra det med....
Har som sagt bara haft den sen januari och har inte gjort NÅNTING med den förutom tvätt.

Ge mej ideer.... ?:-/
av *pettson*
2 liter milen är inte normalt. MEN.. Den är inte snäll på bensinen i vissa hastigheter. Om vi kikar i världens MINST lästa bok finner vi på sista sidan en deklaration som kan tjäna som en guide över vad som är *normalt*. Dom flesta får inte ned förbrukningen riktigt dit men det pekar ändå lite grand..
På 1994 års modell manuell.
STAD=1,12L/mil
BLANDAD=0,91L/mil
LANDSVÄG=0,66L/mil
av Arnold
Det du tar upp Carina är ett högaktuellt ämne för mig. Jag har en 855 GLT 97 som snittar runt 1,5 liter milen i blandad körning. Det är så jäkla tråkigt att de mätarnålen sjuka ner mot golvet. Jag har tidigare frågat på forumet om hur man kan få ner bensinförbrukningen. Fick då rådet att se över tänddelarna. Jag tycker motorn spinner som en katt. Kan det ändå bero på tänddelarna även om motorn går jämt och bra? Finns det någon som kan ge oss svar på det? Lambdasonden nämndes också.
Användarvisningsbild
av Carina
:shock:
*pettson* skrev:2 liter milen är inte normalt. MEN.. Den är inte snäll på bensinen i vissa hastigheter. Om vi kikar i världens MINST lästa bok finner vi på sista sidan en deklaration som kan tjäna som en guide över vad som är *normalt*. Dom flesta får inte ned förbrukningen riktigt dit men det pekar ändå lite grand..
På 1994 års modell manuell.
STAD=1,12L/mil
BLANDAD=0,91L/mil
LANDSVÄG=0,66L/mil
Ska gå ut och titta i boken...den finns fortfarande inslagen i plast.... :shock:
I vissa hastigheter säger du.... ? 50 70 90 och 120.... och Volvoköerna..... :)
Användarvisningsbild
av Carina
Arnold skrev:Det du tar upp Carina är ett högaktuellt ämne för mig. Jag har en 855 GLT 97 som snittar runt 1,5 liter milen i blandad körning. Det är så jäkla tråkigt att de mätarnålen sjuka ner mot golvet. Jag har tidigare frågat på forumet om hur man kan få ner bensinförbrukningen. Fick då rådet att se över tänddelarna. Jag tycker motorn spinner som en katt. Kan det ändå bero på tänddelarna även om motorn går jämt och bra? Finns det någon som kan ge oss svar på det? Lambdasonden nämndes också.
Ska ta en genomkörare med olja filter och allt det där andra bara jag får en liten stund över....
Besiktade den i januari när jag köpte den och värderna var OK....då.... ska snart in och besikta den igen... så då får man väl se...
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Hej!
Jag tyckte att min GLT drog mycket (1,5l./mil) blandad körning. Efter service (luftfilter, tändstift, ojla och oljefilter-byte) fick jag ner förbrukningen till ca 1,3l./mil blandab körning.
Efter detta så nollade jag adaptionerna i styrboxarna genom att koppla ur batteriet över natten. Detta gjorde att förbrukningen nu ligger på runt 1,14l./mil blandad körning.

Nu kör jag med "tomatlåda" så den manuella kanske drar mindre...
Användarvisningsbild
av nolimits
Naturligtvis är något fel om den har en medelförbrukning på 2 liter milen.Min egen 850 GLT med automatlåda ligger på strax över litern i normal blandad körning där den i högre farter med många kick-down möjligtvis närmar sig 1,3-4 liter milen under pressad körning.I dagens mått mätt är ju detta inte några snåla bilar att köra men som sagt, 2 liter milen är ju klart tokigt.Däremot förstår jag inte hur du kan köra omkring med varvtal på 800-900 varv som i det närmsta är tomgångsvarv !?.Prova med olja, filter och stiftbyte om det inte är gjort på lång tid.Felkoder är nog att föredra samt ett kompressionsprov om du nu verkligen är säker på denna bensintörst.
Senast redigerad av 2 nolimits, redigerad totalt 0 gång.

Jag som precis vägde mellan att beställa[…]

Viljan finns helt säkert, men alla som knattr[…]

Nja BLL läget har den inte fastnat i, De[…]

Kan rekommendera spärrblock, speciellt vid[…]