PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av solob20
Jag har ett problem med en B20 som sitter i en båt.
Det yttrar sig så här:

I Söndags tog vi premiär-turen, rätt varmt, in till Djurgården
Motorn gick som vanligt ok, men på vägen hem efter att jag tryckt på en stund i 3500 varv
lägger den av.
Tappar plötsligt varv, jag drar av gasen, den går på tomgång några sek.,
gasar på igen någon sekund, den tappar alla varv igen, och lägger av.
Startar om, den går igång igen, men lägger av direkt.
Noterar att motorn är riktigt varm, tror mer än vanligt, ryker t.o.m lite från oljan
Men vatten tempen är ok (slutet system).
Väntar 5 minuter och gör start-försök, tänder till lite, men lägger av direkt.
Efter detta har den inte gått igång något mer.

1. Tändsystemet är ok, har testat att jag får gnista.
2. Däremot upptäcktes att bensin pumpen inte pumpar fram
Köpte ny pump på Mekonomen, men samma problem
Slangarna och filter är ok. Jag kan suga upp bensin med munnen.
3. Tog loss pumpen igen, och pumpade för hand med lossad slang.
Då pumpades bensin fram.

Verkar alltså som att motorn inte driver bensinpumpen riktigt, i alla fall inte med startmotorn

Provade till sist med startgas via luftingången till förgasaren (Weber),
för att se om högre varv skulle få fram bensin.
MEN, den tände inte då heller. TROTS att jag har gnista.

Nu vet jag inte längre, riktigt frustrerad.
Jag är lite rädd för att motorn havererat på något sätt
Men ingen läckage, oljan ser bra ut m.m Allt verkar ok utifrån sett. Men den är verkligen hel-död nu
Förutom gnistorna då.
Hoppas att någon kunnig i detta forum förstår vad som kan ha hänt.
Tack på förhand om du tar dig tid. Alla tips, ideer är värdefulla

/Per
av Frownlayer
det första som slog mig... snurrar kamaxeln?
men hade den stått still så hade väl inte tändningen fungerat. men bensinpumpen går på den, likaså ventilerna, och öppnas/stängs de inte så startar den nog ändå inte.

och på tal om tändning... jag hade problem med att starta en gammal moppe för ca 8 år sedan, jag hade gnista och jag hade bensin, men den startade inte...
problemet var efter mycket om och men, att både kondingen och spolen var dålig, så gnistan släcktes av soppan. så byt lite tänddelar eller testa dem... jag har för mig att en "frisk gnista" ska kunna hoppa ca 1cm.

något som gäller många båtar är jordningen... är den dålig så kan allt strula. kolla så allt sitter och ser bra ut. det behövs inte mycket kontakt för att en 10kv gnista ska hoppa, men det behövs mycket mer för att den ska kunna tända bensin.

och pumpen som drivs på kamen klarar utan större problem att tömma en tank bensin på bara någon minut. så kopplar man loss den så ska det spruta på bra från slangen.
av solob20
Jo det är just det.
Jag hade loss slangen mellan pump o förgasare.
Med pumpen driven av kamaxeln händer ingenting, inte en droppe.
Tar loss pump och pumpar manuellt så kommer bensinen.

Känner också när jag håller pumpen mot kamaxeln att den drivs,
MEN svagt, ingen kraft, inga riktiga utslag.

Har också bytt tändspole och kondensator (var det första jag gjorde innan problemet med pumpen upptäcktes)
Sen borde ju startgas sätta fart.
av solob20
Hej igen

Jag lutar nu åt att det är problem med förgasaren, eftersom den la av på det där sättet
och att startgas i luftintaget inte får igång motorn.
Nån ventil som inte fungerar som den ska, men jag kan ingenting om förgasare, det är en Weber.

Bensinpumpen är nog ett annat problem, att den inte orkar pumpa från torrt med startmotorn.
av Rådlös
Även om förgasaren var dålig så borde motorn starta på startgas om du har rätt gnista. Startgasen är ju redan i gasform, den behöver inte förgasas. Men hur mycket sparayar du? Om du blåser på för mycket så blir ju motorn svårstartad av bara det. Tänk på den Stökiometriska blandningen. Till 1 kg bränsle (bensin) krävs det 14,7 kg luft, för att det skall tända och brinna bra. Notera att det handlar om kilo här. Det är nog bara för att matematiken skall bli enklare (tror jag?). Men 14,7 kg luft är rätt mycket volym. Densiteten för luft är ungefär 1,2 kg/kubikmeter.
I ditt fall har du fyra cylindrar på vardera en ½ liter luft. Det blir en liten sekundsnabb dutt med startgas.

Startgas är eter, en alkolhol, och det stökimeteriska talet för alkohol (etanol) ligger någonstans på 9,5:1. Alltså ~ 9,5 kilo luft till 1 kilo alkohol.

Fel på ventiler kollar du lättast med ett komressionsprov.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Om bensinpumpen är frisk när du kör den manuellt, men den går dåligt monterad, så kan det ju vara att nocken på kamaxeln är slut.

Volvo hade ju på den tiden en period när härdningen av kamaxlarna strulade så det kom ju ut några exemplar som gick ner sig ovanligt fort... Det är ju inte pumparmen som är sliten i och med att du testat med en ny.

Annars kanske det är så att du missat något med backelitbrickan eller så som ska ligga imellan pump och block? ( har för mig det ska vara så i alla fall )

Har du gjort kompresssionsprov på cylindrarna förresten? Och tittat på stiften om det kommer fram bensin över huvud taget?

I övrigt vill nästan "gratulera" dig lite. Ett b20-block är svårt att sabotera :mrgreen:
av blådåren
Bara en tanke, kollat bakelitdrevet till kammen ??.
Har det rasat så förklarar det de mesta som du råkat ut för!.
av solob20
Hej, och tack för svaren.
Tror det är löst nu.
Massor med startgas fick till sist igång den, fick hjälp av bilmek, small till en gång sen startade den.
Problemet måste vara att det kommit skit i bensinslangarna, kanske också förgasaren, p.g.a gammal soppa. Vilket ledde till andra problem
Ska göra rent nu och byta till elektrisk pump.

Tack alla /Per
trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]

Plötsligt ändras inte displayen på[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att […]