NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Känns som Polestar är betydligt mer tryggt att ha än t.ex. BSR, Autotech, RICA o.s.v. eftersom det är helt godkänt av Volvo själva och du dessutom kan registreringsbesiktiga om bilen med rätt effekt.
Dessutom så påverkar det inte försäkringspremien eller maskinskadeförsäkringen eller ev. garantier som finns kvar på bilen.

Skulle man mot förmodan få några problem med motorn i framtiden så känns det som att Polestar optimeringen inte skulle tas som något negativt av Bilia eftersom dem själva utför den och erbjuder den, men skulle man däremot ha BSR PPC eller liknande så känns det som det skulle tas som något negativt och dessutom finns ju risken att försäkringsbolaget vägrar ersättning om det sitter ett "olagligt"/ej godkänt trim monterat.

Nej jag har haft BSR på mina 2 tidigare bilar, en saab och en volvo. Men nu när jag köpt en S80 2.5T 2007 och har läst om Polestar så känns det som ett självklart val med Polestar. Hellre betala samma pengar (8900:-) för Polestar som för BSR PPC och inte behöva oroa sig över ev. problem som kan uppstå. Dessutom så slipper man ju krångla med att lägga in trim-mjukvaran på nytt vid ev. mjukvaruuppdateringar vid servicear när man har Polestar.
Hade tidigare kollat på BSR PPC 3 och var ganska säker på att jag skulle ha just de, men Polestar har ändrat min åsikt.

Jag väntar spänt på releasen av Polestar till min S80 2.5T. Den skall ju komma nu i Juni. Ingen som vet hur Polestar ligger till, går allt enligt planerna?
StringerBell skrev:Maskinskadegarantin gäller ju ändå rätt många år.
Gäller väl bara i 2 ( 3 ? ) år under nybilsgarantin ? :)

Min gick ut samma dag som jag köpte den förra året och då var den precis på dagen 3 år gammal.
opA skrev:

Min gick ut samma dag som jag köpte den förra året och då var den precis på dagen 3 år gammal.
Jo, skall man vara noga så är det väl helförsäkringen som går in och täcker maskinskadan efter 3 år (när vagnskadegarantin försvinner och man får betala högre premie hos försäkringsbolagen). Bilen är skyddad för maskinskada (typ motor-/växellådehaveri) i typ 8 år eller en körsträcka på 10000-15000 mil, beroende på avtal. Det är vad jag läst mig till här på forumet.

Men saken blir densamma: med Polestar gäller alla ordinarie garantier/försäkringar på maskinskada, med BSR och övriga - inga.

Fast min fråga till Fidde var egentligen varför han tyckte att meningen med Polestaroptimeringen var beroende av /kopplad till bilens (ny)bilsgaranti på något sätt, vilket det lät på hans inlägg.
opA skrev:

Om du har köpt din bil hos en aukt Volvo återförsäljare och har Volvia så har du maskinskadegaranti i 15 000 mil eller 8 år. Den täcker in väldigt mycket som inte har med "maskinskada" att göra. Det framgår här http://www.volvia.se/priv/download?p_file_id=3094
wendtan skrev:
opA skrev:

Om du har köpt din bil hos en aukt Volvo återförsäljare och har Volvia så har du maskinskadegaranti i 15 000 mil eller 8 år. Den täcker in väldigt mycket som inte har med "maskinskada" att göra. Det framgår här http://www.volvia.se/priv/download?p_file_id=3094
Fast självrisken är rätt hög, så på mindre saker som går sönder så får man inte så mycket hjälp.
Dessutom så påverkar det inte försäkringspremien eller maskinskadeförsäkringen eller ev. garantier som finns kvar på bilen.
Stämmer det att försäkringspremien inte blir högre? Jag själv har Volvia och funderar på en Polestar uppgradering, ofta så brukar ju bolagen gå bl.a. på effekten när de bestämmer premien.
Senast redigerad av 1 metal, redigerad totalt 0 gånger.
metal skrev:
Stämmer det att försäkringspremien inte blir högre? Jag själv har Volvia och funderar på en Polestar uppgradering, ofta så brukar ju bolagen gå bl.a. gå på effekten när de bestämmer premien.
Det finns inte någon tydlig koppling till effekten, om man skall tro rapporter från t.ex. T5 ägare. Skillnaden mellan bolag slår tydligare än själva bestyckningen av bilen. Det är även min egen erfarenhet. När jag kollade med sex försäkringsbolag för min bil hade tre bolag en premie kring 3900:-, tre bolag kring 5900:-
Min v50 T5 07:a är nu chippad på volvo.
På mitt intyg som jag fick står det blev ändrat från 220Hk till 250Hk eller 184 KW samt från 320Nm till 370Nm.
Pissit nog följde det inte med någe dekal eller märke från polestar.

Mitt försäkringsbolag sa att om det var gort via volvo och att alla papper var i ordning så var det ingen skillnad på premie eller villkor.
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 25
Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare Vo[…]

Kullagret där rattaxeln går in i styrv&[…]

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.o[…]

244 - Bälte bak