Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av snuffe
Hejsan hoppsan, tänkte byta mina bromskivor fram til helgen och funderar bara på hur bromskivan sitter fast, det är en 89a så vad jag fått reda på är att nav inte är integrerat, har alla delar å så, bara undrar om den e lös under oker eller den sitter fast, isf kan någon vara så snäll å beskriva hur?

Sen har jag också införskaffat en vinge som jag vill få på, men fästet är borta och undrar var jag kan få tag på dom, har redan försökt på volvo men dom har utgått ur sortimentet :( så om någon vet var jag kan få tag på sånna vore jag tacksam!

Tack på förhand :)
Användarvisningsbild
av päpplet
skivorna sitter bara med en liten bult med en pinne som sticker ut från skallen om den finns kvar. Den syns ut genom fälgen. Sen är det bara att ta bort byglarna som bromsoken sitter fast i (sitter med två torxbult, gäller bara fram) och slå lös skivan med en slägga om den sitter hårt. Dom brukar kunna rosta fast på naven
av snuffe
Okey, tackar, då ska det nog inte ta så lång tid att fixa, kan inte se någonting igenom fälgen(LM-fälg), men när jag hadde den borta så såg jag bara dom 5 hjulbultsppinnarna, ingenting annat, men kan va så att jag missat de.

hur sitter oket fast? i navet?
av Volvo_740_GLT
Oket sitter med en bult längst ner och med en styrpinne högst upp och bygeln sitter med två insexbultar, sedan är det bara att plocka bort bromsskivan och eventuellt om du har någon styrpinne oftast brukar dom vara borta, sedan är det bara att montera allt i omvänd ordning inga konstigheter alls
Användarvisningsbild
av päpplet
Mina byglar satt med torx och inte insex. Det svor jag ve och förbannelse över att någon tidigare klåpare till ägare hade slagit i en insexnyckel i hålen och förstört dom så jag nästan inte fick lös dom när ingenting riktigt passade :roll:
av Volvo_740_GLT
päpplet skrev:Mina byglar satt med torx och inte insex. Det svor jag ve och förbannelse över att någon tidigare klåpare till ägare hade slagit i en insexnyckel i hålen och förstört dom så jag nästan inte fick lös dom när ingenting riktigt passade :roll:
Original sitter det med insexbult så det har varit någon som har bytt ut dom till torx
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ofta är skivorna fastrostade på navet, men eftersom du ändå ska byta så är det bara att gå loss med en redig hammare. Och glöm inte att få bort all rost från navet så den nya skivan ligger rätt.

Om det är samma när du ändrar fl&au[…]

Äntligen va det dags. IMG_1397.jpeg

Din bil var redan trasig, det var därför[…]

Hej, har även detta problem. Vi har en V70 D[…]