Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Pratade med Bilia om kamremsbyte och dom byter inte rutinmässigt rullarna, enbart efter kontroll.
Frågan är bara hur man kan se 12000mil framåt?

Å andra sidan, varför skull dom lagren vara sämre än andra? Man byte ju inte generator, servopump osv bara för "i fall att"?

En annan sak jag funderat på är varför ingen nämner nåt om remspännaren? För mig borde den lika gärna kunna ge sig med samma
följder som om ett lagerhaveri.
av *pettson*
js1 skrev:Pratade med Bilia om kamremsbyte och dom byter inte rutinmässigt rullarna, enbart efter kontroll.
Frågan är bara hur man kan se 12000mil framåt?

Å andra sidan, varför skull dom lagren vara sämre än andra? Man byte ju inte generator, servopump osv bara för "i fall att"?

En annan sak jag funderat på är varför ingen nämner nåt om remspännaren? För mig borde den lika gärna kunna ge sig med samma
följder som om ett lagerhaveri.
Man kan inte veta om rullarna. Det är ett antagande som gör att dom får merjobb för att fylla verkstäderna.
Rullarna byts om man köper en kamrems sats, inklusive spännrullen. Det sker överallt UTOM på volvo.. Ingen annan sätter garanti på dina saker utom volvo som då gör en illusion av att dom faktiskt ersätter din motor fullt ut om remmen sticker för att en rulle stannar.
Naturligtvis har det aldrig någonsin hänt om man frågar. Olika forum vittnar om att det sker både nu o då trots allt. Ännu vet jag ingen som fått en ny topp av volvo inkl arbete t.ex när remmen stuckit.

servo, generator med mera gör inte att din motor havererar. Därav att det inte byts. Men å andra sidan är det i stort sett på gång nu. Frihjulsnav på generatorerna ställer höga krav och dom ska också bytas på intervall.
Remspännaren ja. Det är lite synd att du inte satte dej in i hur den jobbar. Det är inte för att vara elak jag skriver det, men du har utfört ett byte och borde således VETA hur den jobbar, man bör veta hur viktiga saker man jobbar med fungerar helt enkelt. Alla är inte ense om den punkten men det är min privata åsikt.
Du vet att det är en hydrualisk tapp som håller spännrullen på plats. Då vet du att du monterat en plastbit, en vit i ditt fall på den tappen när du var klar med rembytet. Då upptäckte du att den tappen är inte så enkel att montera om man inte hittar rätt vinkel. DEN plastbiten håller spännrullen på plats om hydrualiken går sönder. Går rullen sönder däremot, ja då går det åt helv oavsett.
Tack för ett som vanligt utmärkt svar.
Nej, du är inte elak. Faktum är att jag har INTE bytt remmen än, bara försökt samla så mycket info som möjligt, därav min fråga ang spännaren. Kanske hade jag insett hur det funkar när jag väl plockat ner den men för att inte riskera stå med byxorna nere så frågade jag först så nu vet jag tack vare ditt svar!
Det blir rem och 2 rullar för min del.

ps, När jag kollade i motorn häromdan tyckte jag plastbiten var blå??
av *pettson*
js1 skrev:Tack för ett som vanligt utmärkt svar.
Nej, du är inte elak. Faktum är att jag har INTE bytt remmen än, bara försökt samla så mycket info som möjligt, därav min fråga ang spännaren. Kanske hade jag insett hur det funkar när jag väl plockat ner den men för att inte riskera stå med byxorna nere så frågade jag först så nu vet jag tack vare ditt svar!
Det blir rem och 2 rullar för min del.

ps, När jag kollade i motorn häromdan tyckte jag plastbiten var blå??
Jag får då be om ursäkt, insåg inte att det inte var bytt. Då är mitt tips kort och koncist. Byt en kamrems sats. Är det så att du inte sitter i kläm med pengar så köp en inkl vattenpump om du inte kan avgöra skicket på den gamla, det straffar sej ALDRIG att vara säker på kamremstransmissionen.
Blå plastbit hör endast hemma på 10v motorer. Vit plastbit till 20v.
Då var kamrem, spännrulle, plastbricka och brytrulle utbytta :D
Tog ju en stund såhär första gången men det gick hyfsat ändå. Lite halvbökigt att peta in remmen bakom remskivan och att få spännaren på plats
efter omladdning. Plastbrickan gick lätt.
js1 på verkstäderna lossar man remskivan för att lägga på remmen riktigt på vevaxeldrevet så du gjorde det krångligare än det är :lol:

har man full koll på markeringarna ska man inte behöva låsa kam och vevaxel.
Jo, jag misstänkte det men den feta centrumbulten verkade sitta hårt utan mutterknack.
B230fk saknar kraft

Det är nog flera saker i kombination på[…]

Spolning av automatlåda

Niemi bil i Luleå tog 5400:- sist för[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Blev en hel sänksats med Lesjöfors fj&a[…]