Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Hellrider
Brainded skrev:
Frigge skrev:
Brainded skrev: eh va? källa på detta?

/Anders
Min egen erfaranhet räcker gott för mig !

/Fredrik
Jag känner då många som har chippat som aldrig haft några problem, men är man orolig så är det väl bara att man återställer trimmet innan man lämnar bilen på bilia osv.

/Anders
Ja det går ju bra ända tills någon försöker göra en ecm upgrade eller omladdning,å är det då ett ollon som lämnat in bilen å klagat på något med motorstyret,så får han ju skylla sig själv.
Om styrenheten är omlödd så går det alltid åt helvete då är det en ny styrenhet som gäller a 9000Kr,då brukar jag hånskratta och hoppa av glädje!
Användarvisningsbild
av vetten
Hej :-) helt klart att dt blir MYCKET ROLIGARE :-) med fler hästar under huven vore väl konstigt annars? För c:a 5år sen köpte jag min livs första turbobil och på hemväg från norrland med den så började jag att fatta det där med turbo, jag menar att när det blev en låååång motbacke så fick man en hel del hjälp uppför, för det va ju inget som tog emot längre, nåväl efter att ha åkt med 120hk i 480:in i c:a ett år så tyckte jag att visst vore det roligt med lite mer krut! så det var ju inte att välja på utan uppgadering av hk-antalet va det ända som gällde, sagt och gjort 30+/hk blev det och vilken glädje jag lovar att jag skrattade hela vägen till jobbet på måndan efter trimmet ;-) Ja vad vill jag ha sagt med detta då? jo att det är svårt att inte få för många extra ponnys under huven, det är alltid lika kul, hehe,
så köp nåt som går att uppgradera annars är du ju rökt när du så gärna vill :-)

Vetten
av Noodles
Hellrider skrev: Ja det går ju bra ända tills någon försöker göra en ecm upgrade eller omladdning,å är det då ett ollon som lämnat in bilen å klagat på något med motorstyret,så får han ju skylla sig själv.
Om styrenheten är omlödd så går det alltid åt helvete då är det en ny styrenhet som gäller a 9000Kr,då brukar jag hånskratta och hoppa av glädje!
Varför blir du glad för det? :roll:
av gbgaf
Jag valde R:en. Kanske inte den mest ekonomiska motorn men garanterat den roligaste :)
Användarvisningsbild
av Brainy
CarMan skrev:
NCR skrev:
anderc skrev:innan jag köpte min 140hkr så tänkte jag först att det är alldeles för lite hästar. Men nu är jag helnöjd behöver inte mer. Dessutom blir ju försäkring mm dyrare (även reservdelar?)om man väljer en mer motorstark bil. Och skall man vara ärlig hur ofta behöver man dem där extra hästarna?
/ Andreas
Jag tror aldrig man "behöver" dem. Det handlar om nåt helt annat som att man har ett behov av att gasa, för att omkörningar är inget problem alls med en 140hk vilket brukar vara den lama ursäkten för att köpa en bil med mer hästar/turbo.
nä det är klart att man klarar sig uten. men det är fruktansvärt skoj att klippa om flertalet bilar under en o samma omkörning, istället för att ta dom en o en.
Inte bara roligt, ibland är det dessutom nödvändigt om man vill köra om. Kan ta ett exempel som ligger nära till hands.
90-väg inte så mycket trafik i min färdriktning men rätt många möten, kommer ikapp en kö som har en bil med släp längst fram och sen 4 bilar till framför mig. När det fåtal luckor som kom uppkom så stack aldrig bilen längst fram och avståndet var för kort mellan bilarna för att jag skulle kunna beta bil för bil.
Då säger jag bara 250hk är guld värt i den situationen, var uppe i dryga 150 redan innan jag passerade första bilen i kön.

Kontentan, jag fick ha roligt, slapp ligga ännu längre i kön där ändå ingen körde om, hann förbi 5bilar fast trots tät trafik och inget risktagande på att hinna om samtliga.

Önskar dock att volvo haft ett vettigt komplement till saabs större turbomotorer, jag tycker inte de har någon som beter sig lika bra :(

/Anders
Användarvisningsbild
av ziaal243
2,5T för bensinare , D5 för diesel . om du kör mkt ta diesel , den drar 0,7 l/mil. Bensinaren drar 1,2 l/mil . räkna skillnaden och ta det mest ekonomiska alternativet.
Användarvisningsbild
av Bosa
Visst klarar man sig med 140hk men omkörningar är inte lika snabba som med lite mer kusar förstås. Göra en "snabb" omkörning med 140hk är inte riktigt den bilens grej om man säger så. Men om man inte känner att man behöver mer kusar så funkar den riktigt fint, åker själv med 140hk och tycker att det fungerar. Blir billigare i längden vilket var vad jag prioriterade.
av haxpet
Här där jag bor (inte i Sverige) så betalar man försäkringspremien på motorvolymen. Och gränserna går ju vid 2 liter, 2,5 liter 3 liter osv. Dom blir tätare längre ner.

Så att välja en 2.4 utan turbo är ju ingen ide, man kan ju välja en med och betala samma pengar. Men skulle jag välja en 2.5T så hamnar jag i den dyrare klassen. Så det blev en 2.4T dvs den nyare T5:an.
Användarvisningsbild
av Zilv
köpte 2.5t v70 2005 , går riktigt fint ! kommer inte ångra mig!
av Alminjo
köp den billiga 2.4 liters dieseln utan tvekan.. trimma den sedan till 200 hk.. skulle jag gjort iaf...
Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Ja har man rätt medel eller metod så bl[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]