Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av Gathor
Variosboy skrev:
Gathor skrev:Det är lungt, är elektriker XD
Starkström och elektronik har inte mycket gemensamt, har dragit om kablage i ett antal bilar där elektriker varit i farten! :wink:
Nåväl, du kan hur som helst inte få ut mer effekt ur steget till din bas eftersom det inte går att bryggkoppla steget.

Lycka till och ha brandsläckaren i högsta hugg! hehe...
Jo har hört lite historier om det där. :P

Men har suttit och plugget ganska mycket om att koppla in stereo/slutsteg m.m och lite frågetecken dyker upp fortfarande.

Men för säkerhets skull så ska jag väl dra en extra kabel till Minus på batteriet, och jag är lite fundersam över varför ISO kan skada slutsteget? kan man få en förklaring på det? För annars så måste man ta en titt förbi affärn igen.. och köpa en ny koppling till RCA uttaget så jag får plats med 2 kablar.
Användarvisningsbild
av Variosboy
På vissa ISO-kablage så finns det färdiga lågnivåutgångar (beroende på stereon) och då sitter det -oftast- 4 RCA-kontakter som man kan koppa in slutsteg på, men är det en sån ISO-kabel som enbart har uttag för högtalare så menar Olindh att du absolut inte får koppla från dessa högtalarkablar in på "in" på steget.
Det funkar bara på steg som har högnivåingång! Och om ditt steg har det eller inte är ju lite svårt att veta utan en titt i instruktionsboken. Men troligtvis inte.

Dra inte en kabel direkt till batteriet, du kommer säkerligen bara få massa störningar om du gör så, dra den till chassiet på bilen och som du själv skrev förut, skrapa rent ordentlig så du får kontakt!!
Användarvisningsbild
av olindh
Som variosboy skriver, från iso-uttaget brukar oftast gå för stark ström för slutsteget. Vad är det för stereo du har? Det kan vara så att du bara har rca-uttag för en subwoofer.
av Gathor
Ok, läste guiden och har nästan gjort extakt som det står.

Det står att man ska max koppla säkringen 40cm ifrån batteriet, jag har min säkring inne i bilen, då kabeln jag fick med slutsteget är fast, och har sina egna kablar och sin egna säkring, själv hade jag tyckt att det skulle vara säkrast att sätta säkringen innan den dyker in i bilen ifall att kabeln skaver och får kontakt på chassit innan säkringen.

Och så ska man jorda med så kort kabel som möjligt, men jag tänkte först att dra en helt ny kabel till batteriet för slutsteget. Vet inte vad som är best, slipa på en matallen och hoppas på att få bra kontakt, eller dra ny kabel till minus på batteriet? vad tycks?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Säkringens SKA sitta max 30cm från batteriet för att brandförsäkringen ska gälla.
Jordningen ska göras i plåten, INTE på batteriet.
av Gathor
Variosboy skrev:På vissa ISO-kablage så finns det färdiga lågnivåutgångar (beroende på stereon) och då sitter det -oftast- 4 RCA-kontakter som man kan koppa in slutsteg på, men är det en sån ISO-kabel som enbart har uttag för högtalare så menar Olindh att du absolut inte får koppla från dessa högtalarkablar in på "in" på steget.
Det funkar bara på steg som har högnivåingång! Och om ditt steg har det eller inte är ju lite svårt att veta utan en titt i instruktionsboken. Men troligtvis inte.

Dra inte en kabel direkt till batteriet, du kommer säkerligen bara få massa störningar om du gör så, dra den till chassiet på bilen och som du själv skrev förut, skrapa rent ordentlig så du får kontakt!!

Det finns 4 st RCA uttag på stereon, men 2 st är för IN och 2 är för OUT. Och jag förstår inte riktigt med vad du menar med "in" på steget? har RCA IN och R+ R- och L+ L- IN.

Tänkte köra in på RCA på steget till Basen ( och hoppas på att få det bryggat) ifall det går med en bas.
Sen så tänkte jag köra in vanliga R+ och R- m.m från ISO'n till R+ och R- m.m på slutstegets IN? :P
av Gathor
Variosboy skrev:Säkringens SKA sitta max 30cm från batteriet för att brandförsäkringen ska gälla.
Jordningen ska göras i plåten, INTE på batteriet.
30cm kabel eller 30 cm luftväg? Slutsteget ligger vid fötterna vid passageraren, och batteriet ligger strax på andra sidan brandväggen.
Användarvisningsbild
av Variosboy
30 cm kabel!
Du ska absolut inte köra både RCA och från ISO-kabeln, då eldar du med stor säkerhet steget! Med in menar jag antingen RCA-in ELLER +R/-R osv.. Aldrig båda samtidigt!
Bryggkoppling går inte på det steget.. Du får nöja dig med basen på en kanal eller köpa ett annat slutsteg..
av Gathor
Variosboy skrev:30 cm kabel!
Du ska absolut inte köra både RCA och från ISO-kabeln, då eldar du med stor säkerhet steget! Med in menar jag antingen RCA-in ELLER +R/-R osv.. Aldrig båda samtidigt!
Bryggkoppling går inte på det steget.. Du får nöja dig med basen på en kanal eller köpa ett annat slutsteg..
nej nej har inte tänkt köra både RCA och ISO, har 2 slutsteg mannen :P RCA på ena och ISO på andra.
RCA på steget till basen och ISO till steget med 2 eller 4 högtalare.
av Gathor
någon som vet vart man kan få tag på en RCA Y-adapter, 1 hane till 2 honor.?

Tänkte biltema men verkar inte hitta nå sånt på deras hemsida, net on net har, dock en bit att åka för en liten kabel.
orkar inte beställa, då det tar ett par arbetsdagar.

Bor i Botkyrka.
Carplay trådlöst?

Med tanke på att trådlös CarPlay […]

Verkar som det bara finns en kung :-) Då bli[…]

Elpriset

Det har varit minuspriser ända ner till -35&o[…]

Lätt att jämföra med awd drar v&a[…]