Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av christianvolvo
Tjenare,
Har en volvo 855a 96a automat.

Har ett problem med att kylfläkten inte startar,
har bytt kyl, termostat, tempgivaren och relät till fläkten, men ändå så startar den inte,
motorlampan tände sig när jag bytte tempgivaren.
Tempmätaren visar normaltempratur.

Vad kan vara felet i detta fall?.

Tacksam för svar!

Mvh Christian
av *pettson*
christianvolvo skrev:Tjenare,
Har en volvo 855a 96a automat.

Har ett problem med att kylfläkten inte startar,
har bytt kyl, termostat, tempgivaren och relät till fläkten, men ändå så startar den inte,
motorlampan tände sig när jag bytte tempgivaren.
Tempmätaren visar normaltempratur.

Vad kan vara felet i detta fall?.

Tacksam för svar!

Mvh Christian
Vänta nu..
Varför skulle kylfläkten starta om tempmätaren visar normaltemp? Den startar först när tempen blir så hög att den behövs. ELLER så startar AC systemet fläkten för att sköta kylningen på kondensorn.
Användarvisningsbild
av taxi
Jag har lagt märke till att den startar VÄLDIGT sällan på min, det ska till hård körning och sen snabbt till stillastående för att få höra den.
Är AC:n på så räcker det med att stå på tomgång mindre än en minut så kallar AC på halvfart tror jag.
Detta tror jag också är normalt, den går mindre på volvo än andra märken bara.
av *pettson*
christianvolvo skrev:glömde och skriva det att står bilen på tomgång i ett par min så börjar vattnet och rinna över i exp..
har ej ac.
Om din temp fortfarande inte stigit så är inte tempen i sej och fläkten dina problem.
Då har då tre möjligheter..

1/ expansionskärlets lock är otätt, du får inte nåt övertryck och därmed kokar bilen vid 100 grader istället för vid 130 grader.
2/ vattenpumpens skovelhjul har släppt för dej i vattenpumpen. Då har du betydligt högre temp i motorn, men vattnet dras inte runt och därmed blir det tryckökning tills det kokar över.
3/ du har en blockpackning som tyvärr är gången

En enkel kontroll av locket visar ju om du har ett problem där.
En enkel provtryckning visar om du har ett problem med packningen. Går det inte att hitta nån som kör provtryckning så blir det till att göra ett kemtest istället för att se om det är avgaser i kylvattnet.
Byte krossad framruta 244 1975

Tack för svar! Syns inte på bilden men […]

Jag använde det inte faktiskt, gillar inte at[…]

Tack för tips Ska ta tag i det i helgen

B230fk saknar kraft

Den verkar vilja fortsätta på två[…]