- mån 07 jun 2010, 00:24
#415877
Hej!
Jag har letat lite på forumet efter info kring detta bromsproblem, men antalet träffar blir rent löjligt stort och jag hittade inte något som påvisade riktigt samma symptom som de jag har i min bil.
Bilen är en Volvo V70 2,5T - 1998 (19500 mil)
Problemet ligger bak. Vid inbromsning (även vid låga hastigheter) så hörs ett skakande/vibrerande missljud ifrån bakvagnen. Ingenting känns i bromspedalen, men motorbromsning ger inga som helst missljud.
Så sent som i förrgår plockades hjul, ok och skivor av för byte av ABS-sensorer, passade samtidigt på att knacka bort en del slagg och annan lort från skivorna, samt bytte klossarna bak. Missljuden/vibrationerna kvarblev dock efter återmonteringen och verkar inte ha minskat (eller ökat).
Oken, skall ärligt sägas, såg inte ut att vara i tipp-topp skick, men kolvarna verkade röra sig okej. Testade genom att manipulera ena kolven lätt inåt med polygrip, varpå den andra kolven flyttade sig motsvarande distans utåt. Var dock försiktig för att inte låta kolven arbeta där den inte är "van"...
Var skall jag fortsätta min felsökning någonstans? Eller blir det att byta ok, skivor och belägg (behåller nog beläggen, de har bara gått 10 mil ännu) för att vara helt säker på att felet inte ligger i den änden av det hela...?
Med vänliga hälsningar
/Johan
Jag har letat lite på forumet efter info kring detta bromsproblem, men antalet träffar blir rent löjligt stort och jag hittade inte något som påvisade riktigt samma symptom som de jag har i min bil.
Bilen är en Volvo V70 2,5T - 1998 (19500 mil)
Problemet ligger bak. Vid inbromsning (även vid låga hastigheter) så hörs ett skakande/vibrerande missljud ifrån bakvagnen. Ingenting känns i bromspedalen, men motorbromsning ger inga som helst missljud.
Så sent som i förrgår plockades hjul, ok och skivor av för byte av ABS-sensorer, passade samtidigt på att knacka bort en del slagg och annan lort från skivorna, samt bytte klossarna bak. Missljuden/vibrationerna kvarblev dock efter återmonteringen och verkar inte ha minskat (eller ökat).
Oken, skall ärligt sägas, såg inte ut att vara i tipp-topp skick, men kolvarna verkade röra sig okej. Testade genom att manipulera ena kolven lätt inåt med polygrip, varpå den andra kolven flyttade sig motsvarande distans utåt. Var dock försiktig för att inte låta kolven arbeta där den inte är "van"...
Var skall jag fortsätta min felsökning någonstans? Eller blir det att byta ok, skivor och belägg (behåller nog beläggen, de har bara gått 10 mil ännu) för att vara helt säker på att felet inte ligger i den änden av det hela...?
Med vänliga hälsningar
/Johan
_____________________________________
/Johan
/Johan