Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av nolimits
Du behöver inte skämmas js1 när även jag hade mina tvivel.Bilar är fascinerande på att kunna sätt myror i huvudet på en mellan varven. :D
Användarvisningsbild
av CarMan
Som ni redan konstaterat så är centrumringar jätte viktiga !
jag blir i bland lite iriterad på att vissa fälgars centrumringar inte centrerar tillräckligt bra (trots att det är rätt ring som sitter där)
ju lägre profil du har på däcken desto viktigare är det att få en bra centrering!

sen det här med att efter dra hjulen är inte heller så konstigt.
en plåtfälg botttnar först runt centrum ringen & sen drar du in rsten av fälgen (ca 1-2mm) när du drar bultarna. deta gör att fälgen har an viss förspänning, så om smuts/rost/färg lossnar från fälgen eller broms skivan alternativt navet skivan sitter på, så sitter fortarande fälgen i spänn.
men på en aluminium fälg som i sin konstruktion är nen helt stum metallbit, kan man inte få nån direkt förspänning. så om smots som trillat in mellan nav & broms skiva, eller mellan broms skiva o lälg näts bort eller nöts in i fälgan (säg att 0,1mm smots försvinner) då kommer fälgen att vara lös & en lös fälg gänar snabbt upp hjlbultarna, så ALU fälgar ska efter dras efter en så där 10 mil, men dom ska aldrig dras hårdare än föreskrivet moment.
Användarvisningsbild
av nolimits
Nä man blev ju lite konfunderad när fälgen gled fram och tillbaka runt navet innan bultarna kom i hur detta skulle lösa sig utan riktig centrering till navet.Så kan det vara när fälgarna inte är original till ett specifikt bilmärke och modell.Kör numera väldigt försiktigt över större hål i vägen :D.
Byte krossad framruta 244 1975

Jag har bytt vindruta på 240 av ungefär[…]

Jag använde det inte faktiskt, gillar inte at[…]

Tack för tips Ska ta tag i det i helgen

B230fk saknar kraft

Den verkar vilja fortsätta på två[…]