Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perpotator
Min bil, en Volvo v70 -98, har plötsligt börja indikera att motorn är jättevarm. Detta sker tämligen omgående efter start, redan efter hundra meter så ger den utslag och efter ytterligare två hundra så är mätaren uppe på över hälften. Vanligtvis tar det mycket längre tid och mätaren har aldrig gått över tredje sträcket.
Jag kollade termostaten och den som satt i var trasig så den är bytt, fjäderupphängningen var av på den. Tyvärr är felet fortfarande kvar.
Har funderat på om det har med kylfläkten att göra men vet inte riktigt vart jag ska fortsätta felsöka. Några förslag?

Fabrikat: VOLVO
Modell: V70 I
Typ: 2.5 Turbo
Årsmodeller: 1997-1999
Motor: B5254T
KW: 142
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Tredje sträcket? Mätaren ska stå "kl 3" då är det som det ska. Går mätaren upp på det röda området?
av perpotator
Den har inte varit uppe på rött än. Den går snabbt upp på hälften, sen pendlar den ett till tre streck upp och ner beroende på körstil. Har funderat på att pressa lite för att se om jag kan få upp den på rött, men jag vet inte om jag har lust med att bränna sönder nåt liksom..
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Så den går alltså över hälften (kl 3) ibland? Kanske kärvande termostat? Om tempen sjunker vid motorbroms så har du fel termostat.
av perpotator
Satte i en ny termostat igår av samma modell som den jag hade. Den som satt i var trasig men symptomen kvarstår liksom. Det är lite därför jag undrar.. kan det vara nåt annat fel eller är det som många säger att mätaren ska ligga runt kl 3 i normalläge?
Min mätare har aldrig kommit upp över tredje strecket, fast då har jag iofs inte haft bilen mer än ett par månader.
Första gången jag såg det här var strax efter en motorvägspåfart då bilen gjorde ett konstigt ryck och dog till under färd. Ungefär som när bensinpumpen håller på att paja så liksom dog den och sen tände den upp igen. Ett par minuter senare så började värmemätaren att synbart öka kraftigt.
av *pettson*
Tempmätaren ska ha KL3 som normalläge. Det är ditt driftsläge.
av perpotator
ah, det kan alltså vara så att termostaten först fastnat i ett läge, därav den låga mätarvisaren. för att sen gå sönder och hamna i läge två med resultat att tempraturen går upp?
kommer inte ihåg vilket av lägena som resulterar i vilket men typ så?

Från en lekman: Går inte bromsar p&ari[…]

B230fk saknar kraft

Det är nog flera saker i kombination på[…]

Spolning av automatlåda

Niemi bil i Luleå tog 5400:- sist för[…]