PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av peter112
Hejsan,,
det är så att jag har en amazon 67a B18 med strombergförgasare,,när motorn är varm så är tomgången väldigt hög,,det hjälper inte att justera med tomgångskruven,,har någon nån ide vad det kan vara??
av Rådlös
I en instruktionsbok för Volvo Amazon läser jag:
"Vid varje motoroljebyte skall oljenivån i förgasarnas dämpningscylindrar kontrolleras. Därvid skruvas muttern högst upp på förgasaren av och kolven bortlyftes. Oljan skall ha sådan nivå att centrumspindeln, men ej delen ovanför denna, är fylld när kolven är monterad. Om så erfordras påfylles tunn motorolja (SAE 20 - ej multigradeolja)."

Det här sista om oljan är skrivet 1963, och sedan dess har det kommit andra oljekvaliteter, bl.a. så kallad förgasarolja. Torde finnas på dom flesta större bensinstationer.
av Arne
Förgasaroljan är en ATF olja och det billigaste är att köpa 1 liter på bensinstationen och hälla över det i en oljekanna, då har du olja så det räcker väldigt länge. Alternativet är att betala hutlöst för en liten skvätt sk. förgasarolja.

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]