Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#415084
Har ett riktigt skumt problem med vår 850 2,0 GLE -97.
När man stänger av bilen och tar ut nycklen så fortsätter motorn gå på 1 eller 2 cylindrar. Den kan hålla på att "hoppa" en ahlvminut innan den dör.

Verkar som att det blir värre när det är varmt, men det kan vara slump också.
Det händer inte varje gång, men vissa dagar jänder det flera gånger och sedan kan det ta en vecka till nästa gång.

Hur fan kan det hända :shock: En förgasarbil med brytarsystem skulle jag väl kunna förstå, men med insprutnig, elektronisk tändnig och imobilizer????

Någon som har någon idé?
#415484
*pettson* skrev:inte särskilt lustigt.. systemreläet till spridarna som sitter över kylaren mår inte bra. byt det så ska det upphöra.

Tack för konkret svar, får prova detta. Misstänkte att det var något med spridarna, annars skulle det inte finnas nån soppa att förbränna.

Nu är inte elektroniken min starka sida :roll: , men borde inte tändningen vara död i detta läget?

Kan det vara detta relät som gör att bilen lätt surar om man t.ex. startar och bara flyttar den en bit och sedan stänger av? Känns som de pytsar in lite mycket soppa ibland.
av *pettson*
#415587
Eng skrev:
*pettson* skrev:inte särskilt lustigt.. systemreläet till spridarna som sitter över kylaren mår inte bra. byt det så ska det upphöra.

Tack för konkret svar, får prova detta. Misstänkte att det var något med spridarna, annars skulle det inte finnas nån soppa att förbränna.

Nu är inte elektroniken min starka sida :roll: , men borde inte tändningen vara död i detta läget?

Kan det vara detta relät som gör att bilen lätt surar om man t.ex. startar och bara flyttar den en bit och sedan stänger av? Känns som de pytsar in lite mycket soppa ibland.
Reläet sköter spridarna och massmätaren med mera. Det sköter deras systemspänning.
Elektroniken BORDE vara död, och vore den det, ja då vore det inget problem. Oddsen att du har 5 spridare som står och pytsar in bensin?.. För det är alternativet.
Nej.. problemet med bränslet vid flyttning av bilen, det får du tacka volvos programmeringsavdelning för. Det är dom som vill ha samma programvara här som i södra frankrike som på sydpolen. Då blir det en viss kompromiss.

Ja, dagens elsystem är svåra att fö[…]

Âr det någon som nått fram i mot[…]

Elpriset

Har för en gångs skull varit en del lit[…]