Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av shuu
Goddag! Jag har en 850 GLT -93 på gården som har väldigt stopp i vevhusventen, så pass så att det har blåst upp olja i hela motorutrymmet i princip, genom oljestickan!

Bilen i fråga har gått strax över 30k mil och jag har inte den blekaste hur den har blivit servad innan. Jag undrar hur mycket av vevhusventilationen man kan rengöra utan att köpa nytt och vad man ska rengöra den med, lacknafta/diesel?

Bild

Hur skadligt är det med vevhusstopp förutom att packningar kan tryckas ut och oljan försvinna?
Användarvisningsbild
av CarMan
veta tt sökmotorn ibland inte funkar så bra, men det funns trådar om ämnet här på forumet, så leta lite så hittar du (du kan även läsa det som berör V70N & V70, inte bara 850)

i stora drag ska oljetroget bort & rengöras noga, specielt den kanalen som går ner på botten o vänder.
Oljefälla & Oljasil ska bytas, i övrigt bara det som går sönder eller inte går att få rent.
av shuu
Jag har (faktiskt) sökt i forumet och kollat igenom pettssons-guider men känner mig ändå osäker på det...

Vissa säger att man inte måste rengöra oljetråget.. och att man kan tvätta oljefällan osv. men det är kanske bara att riva och försöka få rent det, går det inte så för man köpa nytt helt enkelt.
Vdash

Det är väldigt svårt att förs[…]

Det går att stänga av voc (ta bort fun[…]

Eftermontera kupevärmare

Jag vet inte hur det är just för din mod[…]

Rost bakom Stänkskydd 245

Lämna in till någon som svetsar det d&a[…]