NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tofen
Har precis varit och hämtat ut min första Volvo någonsin. Blev en S40N -04 :).

Märkte tyvärr en sak när jag kom hem som jag inte lagt märke till tidigare. Den ena nyckel (fjärrkontrollen) är trasig i höljet.
Själva elektroniken verkar fungera som den ska, men skruven fattas och den lilla knappen som ska hålla metallbladet på plats fattas också. Så det finns en överhängande risk att hela prylen trillar sönder när man har den i fickan och det går inte att ha den hängande i en nyckelring utan att bladet åker ur.

Någon som vet om det går att få tag på ett nytt hölje som reservdel eller måste man köpa en helt ny fjärr?
Efter att ha läst en del trådar här så låter det ju som att det kostar en slant samt att beställa, samt att man behöver något kodmärke (Vilket jag inte tror jag fick med).

Jag är mest rädd för att batteriet ska trilla ur om det på något vis sabbar kodningen?
Användarvisningsbild
av CarMan
har du köpt på firma o det inte står i VDN delkarationen att nyckeln är paj. så är det bara att gå tillbacka o tala om att nyckeln är trasig, så får firman lösa problemet kostnadsfritt
av tofen
Mjo, det var på Bilia jag köpte den, så det går kanske att lösa den vägen.

Vad betyder VDN? Är det den där lappen dom brukar ha fastsatt på rutan när bilen står uppställd? Tror inte där stod något om nyckeln på den i alla fall.

Går det att köpa ett löst hölje för en billig peng har jag dock inget emot att betala för det.
Användarvisningsbild
av CarMan
VDN är den där lappen som brukar sitta i rutan. på den ska bilens skick & brister beskrivas (lag på att en sån måste finnas)

varför betala nått du har rätt at få gratis (tror inte du kan köpa läst hölje)
du kan få mit konto nummer om du känner för att kasta iväg lite pengar.
av tofen
OK. Jag ska kika på den imorgon och se om det står noterat där.
Står det inget där så får jag slå en signal till Bilia och se vad dem säger.

Tänkte mest kanske slippa ta mig in till den handlaren där jag köpte bilen. Finns Volvo handlare på närmre avstånd så om det rör sig om en hundralapp eller två så hade det varit värt det för att slippa böket.
av Pippolei
Är det så pass många mil att Du tvekar för att köra dit i ditt nya åk så skulle jag rekommendera Dig att först kontakta bilia över telefon och förklara situationen med nyckeln och därefter skicka nyckeln med rek. brev för reparation (där De givetvis ska stå för kostnaderna).
Alternativt så kan Du alltid prata med bilia om att den lokala Volvo handlare kan lösa problemet, så kan De ge dig ett rekvisitions nummer med vilket De står för kostnaden hos den lokala Volvo handlaren.
Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen L[…]

@fjohan82 , Sett det där med mattorna p&arin[…]

Hej alles ! Har de senaste åren fått b[…]

244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]