Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nevyn
fn skrev:
nevyn skrev:Har sett flera T5:or häromkring.
Hur vet du att det är T5:or? Lyft på huven?
Typ...
av Soldier
Citerar mig själv från ett annat volvoforum, där liknande frågor behandlats.
Soldier skrev:Gammal tråd, jag vet.

Men då jag själv har arbetat på polisen garage kanske jag kan berätta lite.
Iofs var det på mitten av 90-talet, men informationen är nog aktuell än idag.

1, Polisen kör med trimmade bilar ? Svar: Nej.

Visst har det laborerats lite med vissa trafipax-bilar (men även det är sällsynt), men i övrigt är dom standard.
Inte ens fullturbo används alltid, utan även dom svagaste motoralternativen används.
Det är helt enkelt inte praktiskt med trimmade bilar i sådan verksamhet.
Så,den myten kan vi nog ta död på här och nu.

2, Polisen bilar är välvårdade/servade ? Svar: Nja.

Dom servas regelbundet, och hålls ihop ordentligt, men inte bättre än t.ex. taxi-bilar och dylikt.

3, Polisbilar är ett bra köp ? Svar: Hahaha, knappast.

Bilarna slits mycket hårt, körs av krattor, och krockas hela tiden.
Efter krockarna & andra skador så pusslas dom ihop igen, men dom blir aldrig riktigt hundra igen.
Poliser kan i regel inte köra bra, utan använder motorstyrka för att ta sig fram.
D.v.s. full gas, tvärnit, rulla långsamt genom kurvan, åsså full gas igen...
Framdäcken håller 1 månad (1200mil), och frambromsbeläggen håller 1500 mil.

Undantaget är vissa civilabilar, och många trafikpolisbilar, som oftast körs och vårdas på bättre sätt.
Men att hitta dom bilarna kräver insiderinformarion, och även då är dom inte bättre än en civil bil att köpa.

När bilarna säljs, så auktioneras dom ut på t.ex. Fordonskammaren m.m. där dom inte kan provköras innan.
Bilarna är då oftast helt slutkörda, och många driver knappt på automaten ens.
Karossen är bucklig, lappad å lagad, dörrstoppen slut, inredningen rejält sliten och full av hål från utrustning.
Ingen "rolig" polisutrustning följer med, om man inte gillar begagnade kanyler bakom sätena.
Oftast betingar dom ändå ett relativt högt pris, mest p.g.a. alla felaktiga myter om beggade snutbilar.

Summering: Att köpa en snutbil är ingen bra affär.
Det finns vissa hyfsade objekt, men då behöver man insiderinformation från personalen som jobbar med deras vagnpark.
Och bättre än civila bilar är dom inte iallafall, bara dyrare p.g.a. myterna.
Finns inget "ballt" med en gammal snutbil, man kan lika gärna köpa en slutkörd pundarbil istället.

Sådär, jag hoppas att några av myterna är avlivade nu, och att ni uppskattar informationen.
Soldier skrev:Vi hade bl.a. en civil Volvo 740 -90 som smälldes i baken rejält.
Volvo lyckades skarva ihop den med en frontsmälld målad polisbil från ett annat distrikt.

Bilen såg efter lack ut som ny, men gosse vad den var skev.
Vissla & ven om den, gnisslade & knarrade, och gick knappt att hålla rak kurs med den.

Inget man skulle vilja äga själv precis, men den såg ju fin ut, så den såldes säkert till ett högt pris. :lol:

Ännu ett exempel...
Tillägg:

Volvobilarna har större öppningsvinkel på dörrarna, och ett baksäte i galon, som också har en något kortare sittdyna.

Dom har även een stor säkringscentral, för bl.a. polisutrustningen, vilket man ej har nån nytta av civilt, bara mer sladdar & kontakter som kan paja.

Hoppas informationen hjälpte nån.
av Pebben
Kan tillägga att akutbilarna häromkring alltid varit Saabar och de har allt annat är original motorn. Senast när jag kollade vilket var några år sedan så körde de med en 9-5 och hade 290Hk. Dvs. att de bilarna har någon egen form av certifiering annars hade de definitivt inte varit lagliga.
Vad det gäller polisbilar köper jag inte heller att det är en "standard" Volvo. Kolla vad max lasten på en V70 är. Kolla sedan tjänsteviktien på 2,5T AWD ex. vis. Räkna sedan vad 5 fullvuxna män väger. Lägg till Polisens utrustning och jag är rätt säker på att de kör olovligt. Således skulle Poliserna inte få ha 5 personer i bilen vilket verkar osannolikt.
av NCR
Pebben skrev:Kan tillägga att akutbilarna häromkring alltid varit Saabar och de har allt annat är original motorn. Senast när jag kollade vilket var några år sedan så körde de med en 9-5 och hade 290Hk. Dvs. att de bilarna har någon egen form av certifiering annars hade de definitivt inte varit lagliga.
Vad det gäller polisbilar köper jag inte heller att det är en "standard" Volvo. Kolla vad max lasten på en V70 är. Kolla sedan tjänsteviktien på 2,5T AWD ex. vis. Räkna sedan vad 5 fullvuxna män väger. Lägg till Polisens utrustning och jag är rätt säker på att de kör olovligt. Således skulle Poliserna inte få ha 5 personer i bilen vilket verkar osannolikt.
Vad har du för fakta som bevisar det där med "290hk"?

Min morbror är läkare och motorintresserad och i "hans" SAAB 9-5 akutbil sitter det en orginal 2,3T. Finns ingen som helst anledning att köra trimmat på en bil som man måste ha driftsäkerhet i, men så länge som folk håller liv i myten om trimmade bilar så finns det ju folk som går på det och köper liken efter att staten är klara med dem så det blir väl bra med den saken.
av Pebben
Har själv åkt i en akutbil och kan inte svara på huruvida det var exakt 290. Men vid denna tidpunkten hade jag själv en 9-5 och original var det 230 och att det var betydligt mer än så kan jag intyga. Sen om det var 270 eller 320 kan jag inte säga utan att mäta upp effekten. Dock sa akutbilsföraren att det var 290 vilket verkade troligt.
Skulle snarare vilja säga att "trimmade" bilar inte måste ha sämre driftsäkerhet. Vad är det som säger att en motor har bättre tillgänglighet bara för att det är lägre effekt? Köper argumentet om det är nån hemmapulare som håller på. Dock gissar jag på att så inte är fallet med en akutbil. Vidare var går gränsen för trimmade bilar? Är det allt som inte är original från fabrik? Är en V70R trimmad? Det är ju en 2,5T med lite andra delar bara. För att inte tala om Mercedes AMG bilar, de sätter ju kompressor på deras fina originalmotorer. Alltså var går gränsen för att den skall anses vara trimmad?
Användarvisningsbild
av Loner
Detta med "trimmade" eller ej standard motorer i utryckningsbilar kommer jag alltid hävda är en myt tills jag är motbevisad.

/L
Användarvisningsbild
av Loner
Loner skrev:Detta med "trimmade" eller ej standard motorer i utryckningsbilar kommer jag alltid hävda är en myt tills jag är motbevisad.

Och varför skulle en "ambulans" ha 290hk, för att köra 300 blås, eller vinna nått balck.race? Sist jag var i närheten av en ambulans så var det en dieselmotor i den...

/L
Användarvisningsbild
av Brainy
Stor skillnad på en ambulans och en akutbil...

/Anders
av Pebben
Verkligen, en akutbil är till för att snabbt köra ut specialläkare till en olycksplats. De åker ofta ut efter ambulansen.
Vet inte hur jag skall bevisa det för dig mer än att jag åkt i en och att min syster var den som körde... tvivlar på att hon hittar på detta. Sen som sagt kan jag intyga att det var mer än 230 hk.
av NCR
Pebben skrev: Sen som sagt kan jag intyga att det var mer än 230 hk.
Du anser att trycket mot ryggen vid acceleration var större än när du fullgasade med din egen SAAB.

Ok, med så säkra fakta är jag övertygad!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 12

Har aldrig haft problem iaf. Tror ägandet &au[…]

Fick patchen idag till min V90 2019. Funkar nu. Vo[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

"Snott från nätet" Elektroni[…]

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att lu[…]