Soldier skrev:Gammal tråd, jag vet.
Men då jag själv har arbetat på polisen garage kanske jag kan berätta lite.
Iofs var det på mitten av 90-talet, men informationen är nog aktuell än idag.
1, Polisen kör med trimmade bilar ? Svar: Nej.
Visst har det laborerats lite med vissa trafipax-bilar (men även det är sällsynt), men i övrigt är dom standard.
Inte ens fullturbo används alltid, utan även dom svagaste motoralternativen används.
Det är helt enkelt inte praktiskt med trimmade bilar i sådan verksamhet.
Så,den myten kan vi nog ta död på här och nu.
2, Polisen bilar är välvårdade/servade ? Svar: Nja.
Dom servas regelbundet, och hålls ihop ordentligt, men inte bättre än t.ex. taxi-bilar och dylikt.
3, Polisbilar är ett bra köp ? Svar: Hahaha, knappast.
Bilarna slits mycket hårt, körs av krattor, och krockas hela tiden.
Efter krockarna & andra skador så pusslas dom ihop igen, men dom blir aldrig riktigt hundra igen.
Poliser kan i regel inte köra bra, utan använder motorstyrka för att ta sig fram.
D.v.s. full gas, tvärnit, rulla långsamt genom kurvan, åsså full gas igen...
Framdäcken håller 1 månad (1200mil), och frambromsbeläggen håller 1500 mil.
Undantaget är vissa civilabilar, och många trafikpolisbilar, som oftast körs och vårdas på bättre sätt.
Men att hitta dom bilarna kräver insiderinformarion, och även då är dom inte bättre än en civil bil att köpa.
När bilarna säljs, så auktioneras dom ut på t.ex. Fordonskammaren m.m. där dom inte kan provköras innan.
Bilarna är då oftast helt slutkörda, och många driver knappt på automaten ens.
Karossen är bucklig, lappad å lagad, dörrstoppen slut, inredningen rejält sliten och full av hål från utrustning.
Ingen "rolig" polisutrustning följer med, om man inte gillar begagnade kanyler bakom sätena.
Oftast betingar dom ändå ett relativt högt pris, mest p.g.a. alla felaktiga myter om beggade snutbilar.
Summering: Att köpa en snutbil är ingen bra affär.
Det finns vissa hyfsade objekt, men då behöver man insiderinformation från personalen som jobbar med deras vagnpark.
Och bättre än civila bilar är dom inte iallafall, bara dyrare p.g.a. myterna.
Finns inget "ballt" med en gammal snutbil, man kan lika gärna köpa en slutkörd pundarbil istället.
Sådär, jag hoppas att några av myterna är avlivade nu, och att ni uppskattar informationen.
Soldier skrev:Vi hade bl.a. en civil Volvo 740 -90 som smälldes i baken rejält.Tillägg:
Volvo lyckades skarva ihop den med en frontsmälld målad polisbil från ett annat distrikt.
Bilen såg efter lack ut som ny, men gosse vad den var skev.
Vissla & ven om den, gnisslade & knarrade, och gick knappt att hålla rak kurs med den.
Inget man skulle vilja äga själv precis, men den såg ju fin ut, så den såldes säkert till ett högt pris. :lol:
Ännu ett exempel...
Volvobilarna har större öppningsvinkel på dörrarna, och ett baksäte i galon, som också har en något kortare sittdyna.
Dom har även een stor säkringscentral, för bl.a. polisutrustningen, vilket man ej har nån nytta av civilt, bara mer sladdar & kontakter som kan paja.
Hoppas informationen hjälpte nån.