Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av mats.kalen
Jag har troligtvis en läckande värmekran på min 745. Det samlas "glykoligt" vatten på golvet på förarplatsen. Är detta värt att byta själv, eller är det såpass krångligt, så man gärna lämnar in bilen? Vet någon?
/Mats
Användarvisningsbild
av enpc
Om du har lite vana av att skruva så fixar du detta själv :-)-) . Ta ur mattorna samt isolering på förarsidan. Töm sedan kylarsystemet (eller sätt en låstång el dyligt på kylar slangen från
motorrummet in i kupen). Det är lite bökigt att klämma in sig på golvet så man når självavämekranen. Du måste lossa vajrarna till den sedan lossa slangklammrarna till slangarna till kranen. Vrid sedan kranen 180 grader för att få loss den. Det jobbigaste med detta jobb är egentligen bara den oömma arbetsställningen man har :-(O) . Ett tips... det följer inte med någon ny ljuddämpande packning till kranen (mot torpedväggen) så är försiktig med den när du tar lös den från den gammla kranen. Det hela tog mig runt 3 timmar att göra jobbet. Det tar tid att skruva bort alla skruvar och klipps som håller inredningen på plats .
Mer tidskrävande :-(O) än svårt jobb :-)-)

Mvh Patric
av Volvo740_GLT
Enklast när man byter kran är att ställa reglaget på full värme,
dvs helt öppen kran när man ska montera dit wiren igen.
av rd350
Var rädd om reglagearmen på kranen, lätt att knäcka om man är våldsam! Jag brukar lyfta av returslangen ovanför kranen så är det lättare att komma åt.
av erikeriksson
Hej, det kan ju vara något annat än kranen som läcker, tex slangar/anslutningar eller värmepaketet.

Försök kolla det först. Kan vara ide att byta någon slang samtidigt.

Det troligasre är väl kranen men i ett fall på 20( bara gissar) är det värmepaketet.

Kika med ficklampa var det läcker, se var det har droppat mm.

Din bil var redan trasig, det var därför[…]

Hej, har även detta problem. Vi har en V70 D[…]

Hastihetsmätare.

Hej! Har en 245 från -92 där vägm&[…]

Bromsar på S60

Jag böt på en V60 vid ca 10000 mil. Bel[…]