Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magnusd
#414762
Hej Alla
Volvo V70 -00 2.4
Ska köra 40 mil i morgon och behöver min AC. Så snälla, tips.

Helt plötslig efter att ha fungerat felfritt så lägger AC.n av helt. Inte ett ljud från kompressor eller magnetventil och ingen kalluft. Micklar lite med sladdar och kablar. Fungerar igen. Hör att kompressorn slår till en tre fyra gånger sen dör det igen.
Gas finns. det är konstaterat. Lamporna på panelen beter sig helt normalt.

Snälla, hjälp. Något relä som strular? Någon givare?

Hälsningar
Magnus
Användarvisningsbild
av CarMan
#414776
om du nu har mätt at du har 750gram gas så är det ju inget lakage.
då kan du kolla om du har ström till presostaten, vilket du säkert har.
mär då om strömmen når magnet kopplingen, gör den det så är magnet kopplingen trasig, viket är det mäst troliga.
av magnusd
#415046
Någon som kan stötta mig lite i detta? :)
Magnetkopplingen, var sitter den och är den bytbar med vanlig händighet eller är det verkstad som gäller.

Idag: Fungerar, fungerar inte, fungerar....
Körde 20 mil utan problem. Stannar bilen och kylan försvinner. Kör hem på e.m. Kyla fungerar i 10 mil.

Magnetkoppling är ett tips. En fråga från mig är om man någon gång behöver fylla på gas på en 11 år gammal bil utan att det behöver vara läkkage och kan gasbrist orsaka att den beter sig så här.

Hoppas på fler goda ideér. Om inte är det bara verkstaden som återstår.

/Magnus
av tobo16
#415125
Du kan nog ha samma problem som jag har att spalten på magnetkopplingen har blivit för stor ska vara mellan 3-6 mmpå min bil är den nu 9-10 mm med följd att den inte orkar dra ibland.
Det finns en instruktion på forumet om hur du gör för att "chimsa" om den det innebär att du tar loss hjulet till magnetkopplingen och tar bort någon bricka så spalten blir mindre.
av magnusd
#415144
Tack CarMan och tobo16
Efter att ha googlat lite på detta och efter lite påläsning så råder det nog inga tvivel. kall bil och kallt väder så drar den och jag får kyla.
Kökörning eller heta dagar så går det inte utan får bara varmluft. Kan fungera en liten stund.

Har länge hört att ljudnivån varit hög när magnetkopplingen slår till.

Hittar bra instruktioner för hur man gör, men känner att jag varken har ork eller tid för det jobbet så jag får be någon mek att göra det åt mig. Jag är också lite för beroende av bil för att riskera att bli utan för att jag klantar mig. Någon i Växjötrakten här på forumet? :D Måste få ordning på det så jag är beredd att köra några mil.

Hälsningar
Magnus
Användarvisningsbild
av Severin
#415172
tobo16 skrev:Du kan nog ha samma problem som jag har att spalten på magnetkopplingen har blivit för stor ska vara mellan 3-6 mmpå min bil är den nu 9-10 mm med följd att den inte orkar dra ibland.
Det finns en instruktion på forumet om hur du gör för att "chimsa" om den det innebär att du tar loss hjulet till magnetkopplingen och tar bort någon bricka så spalten blir mindre.

Med dom måttena så lär den ju aldrig dra, 0.3-0.6mm ska spelet vara på
Användarvisningsbild
av CarMan
#415339
det är en magnetkoppling & jag skulle inte chimsa, då det är lamellen som är utnött så ska lamelaen bytas.

du kan åka 20 mil utan problem om kompressorn hela tiden har dragen magnetkoppling, så fort den gör en paus så orkar den inte dra in kopplingen igen.

testa att manuelt stänga av AC:n när du kör så märker du att du inte får kyla efter det, tros att du aktiverar AC:n igen after bara 10 sek.

Från en lekman: Går inte bromsar p&ar[…]

Injektorer

Klämmor, bultar och kopparbrickor kostar inte[…]

Ja, dagens elsystem är svåra att fö[…]

Âr det någon som nått fram i mot[…]