Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vet inte mycket mer nu än senast, men pratade lite snabbt med säljaren idag och berättade att jag är nöjd med att de fixat felet och att jag fick bilen fulltankad. Eftersom det inte ligger på hans bord som säljare med såna här ärenden så hänvisade han mig till verkmästaren. Han kunde dock lova mig en fulltank så jag är absolut nöjd med min bränslekompensation såhär långt. Verkmästaren har jag tyvärr inte fått tag på ännu då han var ledig/sjuk/frånvarande från jobbet idag, så jag får se om jag lyckas prata med han imorgon och se vad han har att säga om övriga oangelägenheter jag drabbats av.

Sharkbait, Fred:
Håller fullständigt med Er om att vid sådana här arbeten ska reparationen kontrolleras av mekanikern. Först och främst ska kunden få veta vad som kommer att göras med bilen INNAN det görs, om de inte vet vad som ska göras när man lämnar in bilen utan måste felsöka borde de ringa kunden efter felsökning och berätta vad som är fel och vad de kommer att göra åt det. Och vid det tillfället informera om att man kan bli debiterad för bränslet (som det gällde i detta fallet). Gällande att "få tillbaka bilar de redan lagat för dubbelfakturering" handlar det inte om i detta fallet då det är ett garantiärende.

Återkommer med update när jag vet mera!
Om det fösvann bränsle under verkstadsbesöket så har denna mängd inget at göra med tank lekaget...
Den mängd bräsnkle du själv slabbat ut när du demonterat tankarmaturen har heller inget med verkstans tabbe att göra...
Stoppa lekaget behöver du inte alls göra, bara samla upp bränslet.
jag hade stält lämpligt kar under bile & ringt assistans.

jag har ju själv sett dessa lekagen flera gånger, till skilnad från mång andra här som tycker till. så jag vet att det inte forsar ut bränsle, även om det kan rinna an del.
& det kan aldrig rinna ut med bränsle än till toppen av vänster tankarmatur
Det bränsle som försvann under verkstadsbesöket försvann då meken sugit ur det för att rengöra tanken, uppenbarligen gjorde han misstaget att inte kontrollera tankmätare eller uppsugen mängd för att kunna fylla upp till samma nivå som det var. Han borde dunkat i samma bränsle som han sög upp men det hade han inte gjort utan "hummat" vid pumpen istället. Detta var innan läckaget och har således inget med det att göra, därför anser jag mig ha full rätt till att bli kompenserad den förlusten.
Den mängd jag "slabbat" ur för att åtgärda läckan är en annan sak, det var helt och hållet på mitt bevåg som tog tag i det. Framför allt för att jag inte fick tag i någon (att jag inte ringde assistans har vi redan gått igenom, har numera lagt in det numret i mobilen. Hade inte blivit gjort utan dig CarMan så det kan jag tacka dig för) och för att jag var i stort behov av bilen.
När jag tömde så gjorde jag det från den vänstra armaturen tills nivån stod så pass lågt att det gick att skruva tillbaka armaturen utan att det skulle skvalpa och skvätta i onödan.
I vilket fall har dieselfrågan löst sig och jag är mycket nöjd med Liljas agerande såhär långt.

Privat fråga till dig CarMan, du verkar arbeta som tekniker på Volvoverkstad. Stämmer? I så fall borde du ha erfarenhet av denna typen av problem, kund vs. verkstad. Om du har det vore det intressant att få veta hur det gick för kunden/kunderna i fråga. Tacksam för svar!
För mig låter det som en självklarhet...men sen vet man ju att verkstäder gärna vill ha tillbaka bilar som de redan "lagat" så att de kan fakturera dubbelt. :evil
Nja - det funkarar inte riktigt så "backjobb" faktureras aldrig.
Jag har arit med om att desas armaturer läcker, dom är lite knepiga att få täta (flera aktorer som gör det knepigt)
Dom jag hört talas om kör sina bilar tillbaka & får bilen åtgördad & fulltankad (då dom själva nyss tankat fult)

Om ingen makaniker finns på verkstan så har annan personal lagt en balja under bilen.

jag har aldrig varit med om att det är specielt stora mängder bränse.

det är inte olagligt att göra ett mistag. Du som kund har rätt att få felet åtgärdat kostnadsfritt. om du inte vågar köra bilen o verkstan inte har öppet, så tror jag ingen verksta tvekar att betala din bergning (om du nu tar bergare o inte har volvo assistans)
Då blir det bergarns "begymmer" att se till att bränslet inte rinner ut på marken.
av Fred
Finell skrev:Nja - det funkarar inte riktigt så "backjobb" faktureras aldrig.
Forumet är fullt av beskrivningar av hur bilverkstäderna vill ha betalt för det som tydligen kallas "backjobb". Så att du, Finell, skriver att det aldrig sker visar bara att du är naiv eller godtrogen.
Alla kan väl göra fel, det som skiljer dem åt är hur man hanterar det sedan..... :roll:
CarMan skrev:
siviak skrev:
CarMan skrev:spillern 5-6 liter bränsle & vil ha bilen trmmad för 10 000:- {:-O

de som gapar efter mycke.... heter et väll?
CarMan, om du läser ordentligt så kanske du hör att det inte låter så allvarligt med det "förslaget". Om du läser ännu mer ordentligt så KANSKE du ser att det handlar om snarare totalt 40 liter bränsle och inte 5-6 liter, det handlar även om min dotters säkerhet/liv och även över 4 timmars ofrivilligt arbete för min del för att kunna nyttja min bil under helgen. Inte för att det har något särskilt med saken att göra så missade jag ett kalas på lördagen pga detta, lite tråkigt tycker jag... kunde haft roligare än att stå med detta.

Hursomhelst tycker jag att diskussionen har spårat ur lite nu. Jag har skrivit flera gånger (se ovan inlägg) att jag inte gör detta för att "bli rik" eller för att "sätta dit" dem. Jag la upp tråden för att veta om man hade rätt till någon ersättning, och få synpunkter av andra som råkat ut för liknande. Givetvis inser även jag, att det inte är rimligt att kräva produkter för tiotusentals kronor som kompensation för en reparationsgaranti på den här nivån. Men det handlar ju faktiskt om en garanti och en sådan innefattar att kunden ska få ersättning för en dålig produkt, åtgärdad eller utbytt samt viss ersättning för ev besvär som kunden drabbats av. Har jag fel i den uppfattningen av vad en garanti innebär?
Jag gapar inte efter mycket, bara att få rätt i sak.(som jag skrivit tidigare!!!!!)

4 timmars friviligt arbete. du hade inte behövt göra nått alls (mer en rigna ett samtal)
barnstolen är vääll du som förare som ansvarar för! (även om man kan tycka att en demonterad barsntol bör läggas i bagaget eller på annat sätt som tydlig gör att den ej är monterad)

40 lite bränsle kan inte rinna ut genom tankarmaturen så där ljuger du.
Dina inlägg har verkligen blivit sämre. Förr stod man ut för att du har så stor kunskap och mellan alla elakheter och sektartade Volvohyllningar (så fort en icke-märkesverkstad diskuteras är du där och hugger om hur dåliga de är), men nu har det fanimej spårat ur totalt.
Barnstolen är förarens ansvar men det är det att bromsarna fungerar, att det finns spolarvätska i behållaren, och allt annat som man har koll på som bilägare. Däremot har man inget ansvar att kontrollera hela bilen efter att den varit inlämnad, det är verkstadens sak att återställa bilen som den var, eller tydligt informera om man gjort förändringar. Det här vet du nog från nån kurs på den Volvoverkstad du själv jobbar på, och jag hoppas du blir tvingad att tillämpa det dagligen även om du säkert svär över din chef pga det.

Det är hur som helst helt sjukt att du stoppar näsan i en sån här tråd bara för att skadeglatt påpeka att ägaren (som reagerade helt rätt) skulle ha låtit bränslet rinna och lugnt ställt sig och ringt Volvo Assistans. Det är lika dumt som att du skulle ringa brandkåren istället för att försöka släcka en brand med motiveringen att du har hemförsäkring.
"...skulle ha låtit bränslet rinna och lugnt ställt sig och ringt Volvo Assistans. Det är lika dumt som att du skulle ringa brandkåren istället för att försöka släcka en brand med motiveringen att du har hemförsäkring."
Det är väl ändå en ganska stor skillnad? Om det brinner är det risk för andras liv i och med att branden kan sprida sig. Att det läcker ut bränsle på vägen dödar på sin höjd några insekter och djur och är man sådan djurvän att man inte kan hantera det skall man köra elbil. Är det stora utsläpp så får man kanske, som någon skrev, gräva upp vägen och ta hand om bränslet, men jag tvivlar starkt på att man gör det om det läckt ut ett tiotal liter bara. Jag har ingen som helst kunskap i hur man stoppar läckande bränslesystem, varken på vägen eller i garaget. Möjligen att jag i mån av tillgänglighet kan peta in en skål eller nått för att samla upp det mesta, men resten får Volvo Assistans sköta. Eller någon annan som har till yrke att sanera sånt här.
Lite OT men: En annan sak som du måste kolla när du fått dieselläcka på din uppfart. Är denna asfalterad? Stor risk att asfalten blir påverkad av detta och löser upp sig!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]